Streng toezicht op oneigenlijk gebruik van het fietspad door sportvissers bij laden en lossen. (foto Sjaak Veldkamp)

Vissteigers voor meer comfort en veiligheid

HAALDEREN – Hengelsportvereniging De Karper mag drie vissteigers aanleggen aan de oever van de Grote Kolk in Haalderen. In ruil daarvoor moet er absoluut een einde komen aan het oneigenlijk gebruik door vissers die het fietspad gebruiken voor laden en lossen. De vereniging heeft een fiks aantal maatregelen genomen om dat te voorkomen.

De Karper wil met de vissteigers de veiligheid verbeteren. De oevers zijn steil en begroeid. Dit zorgt voor onveilige situaties, is ook de mening van de gemeente. Met de komst van de steigers wordt ook het comfort voor de sportvissers sterk verbeterd. Tevens kan De Karper meer veilige visplekken aanbieden voor de jeugd.

De comfortabele vissteigers kunnen meer sportvissers naar de Grote Kolk lokken. En daardoor nog meer oneigenlijk gebruik van het fietspad, zo is de gedachte. Vanuit verkeerskundig oogpunt lag er dan ook een negatief advies van de provincie Gelderland en politie. Daarom heeft de gemeente harde afspraken gemaakt met de hengelsportvereniging over het laden en lossen.

Een beetje fanatieke sportvissers sleept in zijn auto een hele vracht met visspullen mee. Voortaan moeten ze aan de overkant parkeren en hun visspullen op de nek nemen om bij het viswater te komen. De Karper heeft hierover al gecommuniceerd met de leden. Iedereen moet op de hoogte zijn van de regels én handhaving. Het aantal verenigingscontroleurs en controles worden uitgebreid. Bij overtreding kan het intrekken van het lidmaatschap tot gevolg hebben.

De gemeente houdt de vinger aan de pols. Er wordt op toegezien dat De Karper hun vissteigers goed zullen onderhouden. In het uiterste geval kan bij gebreken de gemeente overgaan tot verwijdering van de vissteigers. Dat is ook het geval wanneer het fietspad een laad en losplaats blijft van de sportvissers.