Onthulling Liberation-Route Luisterkeien onderwaterzetting WO2

OVERBETUWE - Op 7 juni worden twee zuster Liberation Route Luisterkeien, als onderdeel van het Euregionaal project Water als wapen, onthuld. Bij het dijkmagazijn Elden gebeurt dit om 10:00 uur en bij de Wasserburg in Rindern (Kleve) om 14:00 uur.

Op deze locaties zijn in 1944 en 1945 door de Duitse bezetter de dijken opgeblazen om de geallieerde opmars te stoppen. Naast de luisterkeien worden ook informatieborden onthuld.

De onthullingen vinden plaats in aanwezigheid van scholieren van het Overbetuwe College uit Elst en de Gesamtschule Gesamtschule am Forstgarten uit Kleve-Rindern. Ook zijn vertegenwoordigers uitgenodigd van diverse Nederlandse en Duitse gemeenten in de Euregio, overheidsinstellingen en betrokken organisaties.

Burgemeester Toon van Asseldonk van de gemeente Overbetuwe verzorgt een toespraak bij de onthulling van de Liberation Route Luisterkei bij het Dijkmagazijn in Elden. Burgemeester Sonja Northing van Stadt Kleve bij de onthulling van de Liberation Route Luisterkei nabij de Wasserburg. Leerlingen van het Overbetuwe College en de Gesamtschule in Rindern onthullen de luisterkeien en informatiepanelen.

Project Water als Wapen

Het project Water als Wapen omvat, naast de Liberation Route luisterkeien en de informatieborden, ook een fietsroute tussen beide luisterkeien, een internationaal schoolproject en lezingen in Duitsland en Nederland over de onderwaterzetting. De eerste lezing heeft al plaatsgevonden de tweede vindt plaats op 28 mei van 20:00 – 22:00 uur in de Informatiecentrum De Polen van Driel in de Katholieke Kerk Maria Geboorte in Driel (adres: Kerkstraat 25). De entree is gratis. De fietsroute, lopend van Driel/Elden naar Kleve-Rindern (en terug), is vanaf 7 juni geopend.

Deelnemers

Deelnemers binnen het project Water als Wapen zijn: Exoduscomité Huissen, Heimatverein Rindern, Euregio Rijn Waal, Gemeenten Lingewaard, Overbetuwe en Berg en Dal, Stadt Kleve en RBT KAN.