(foto: SLG)

Zwerfafvalbrigade: een nieuwe aanpak van zwerfafval ook in Huissen

HUISSEN - In samenwerking met de gemeente Lingewaard organiseert Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) een informatieavond in Huissen over een nieuwe aanpak van zwerfafval. De informatieavond vindt plaats op dinsdag 5 juni in de Oude Raadszaal, Lange Kerkstraat 17 in Huissen. De avond start om 19.30 uur met een kopje koffie of thee. Iedereen is welkom.

Zonder zwerfafval is het landschap nog veel mooier en dan kunnen we er allemaal echt van genieten. De nieuwe aanpak voor het opruimen van zwerfafval houdt in dat buurtgenoten een Zwerfafvalbrigade oprichten. Samen met buurtbewoners regelmatig zwerfafval opruimen geeft voldoening en is nog gezellig ook. Bovendien bereiken we samen meer. Het resultaat is dan ook al snel zichtbaar: een schone omgeving!

De gemeente is enthousiast over het concept van Zwerfafvalbrigades. Het is een waardevolle aanvulling op de al bestaande initiatieven om zwerfafval aan te pakken. Inmiddels zijn er meer dan twintig Zwerfafvalbrigades opgericht in Gelderland.

Zwaan-kleef-aan

"Op 5 juni vertellen we meer over de Zwerfafvalbrigade, dé oplossing voor een schonere omgeving. Het kost relatief weinig tijd en het levert veel op. Door anderen in hun omgeving te enthousiasmeren en door de herkenbare hesjes met 'Zwerfafvalbrigade' sluiten steeds meer mensen zich aan. Zo ontstaat een zwaan-kleef-aan effect."

Aandacht voor streekeigen landschapStichting Landschapsbeheer Gelderland zet zich in voor een vitaal, beleefbaar en herkenbaar streekeigen landschap. SLG heeft geen eigen terreinen en werkt altijd samen met anderen, zowel organisaties als burgers. Het aantal aangesloten vrijwilligersgroepen in Gelderland is op dit moment 307, met in totaal meer dan 8600 vrijwilligers.

In Kilder (gemeente Montferland) is in januari vorig jaar de eerste Zwerfafvalbrigade met succes van start gegaan. Ook in de gemeenten Heerde, Ede, Doetinchem, Renkum, Nijkerk, Geldermalsen, Apeldoorn en Hattem hebben bewoners de handen uit de mouwen gestoken. Binnenkort gebeurt dat in nog meer gemeentes. Kijk voor een overzicht van alle Zwerfafvalbrigades op www.landschapsbeheergelderland.nl.