Het paard Gently Boko. Hier wordt er gereden door Danny Brouwer. (foto: Jan Willemsen )

Bemmelse Paardendagen 13 en 14 augustus

BEMMEL - De Bemmelse Paardendagen staan weer voor de deur. Op maandag 13 augustus is er de jaarlijkse ponymarkt met braderie op de Dorpsstraat. Dinsdag 14 augustus staat in de middag de Buitenzorg Kortebaandraverij Bemmel op de agenda. Samen met de feesttent van Het Wapen en de kermis beloven het mooie dagen te worden in Bemmel.

Vanwege het welzijn van de dieren begint de paardenmarkt pas om 05.00 uur in de morgen. Vanaf dat moment kunt u de handel in pony's en paarden weer meebeleven. Het blijft altijd een fascinerend schouwspel om te zien hoe de verkoop met een handslag wordt afgedaan. Daar gaan soms meerdere gesprekken en handje-klap aan vooraf. Ook aan de bezoeker wordt aandacht besteed. Er worden looppaden vrij gelaten waar men rustig van de paarden kan genieten. Omdat het dieren zijn moet de bezoeker altijd rekening houden met onverwachte bewegingen van de pony's en paarden. De paardenmarkt zal tegen het middaguur afgelopen zijn. Om te kijken zult u dus vroeg moeten zijn.

De braderie in de Dorpsstraat begint tegen 09.00 uur en duurt tot ongeveer 15.00 uur. Er zullen weer veel verschillende kramen aanwezig zijn met allerlei verschillende verkoopwaren. Er is voor iedereen wel wat te vinden. Ook hiervoor geldt dat de verkoop loopt zolang de voorraad strekt. Ook de bus van Ouwehands Dierenpark zal, net als vorige jaren aanwezig zijn aan de het eind van de braderie bij de kermis. Zij hebben voor de jeugd zeer interessante thema's over de natuur en de daarin levende dieren.

Kortebaandraverij

Op dinsdag 14 augustus komt het spektakel van de Kortebaandraverij naar Bemmel. Op De Teselaar zal dan een parcours van 300 meter worden aangelegd waarop de pikeurs met hun paarden gaan strijden om de titel. Telkens in paren van twee met twee keer een start (links en rechts). Als beide paarden een keer gewonnen hebben volgt een kamprit. Naast de eer om te winnen strijden de combinaties om de Grote prijs van Lingewaard.

Geen tribune

De afgelopen jaren stelde de gemeente een tribune beschikbaar waarop de races konden worden gevolgd. Door de strengere veiligheidseisen is de tribune niet meer geschikt om te gebruiken. De gemeente heeft de tribune dan ook weg moeten doen. Deze verandering betekent dat de parkeerplaats op een wat andere manier is ingericht. De tent wordt wat smaller en wat langer, waardoor er langs De Teselaar meer ruimte is om te kunnen lopen. Er wordt een soort plein gecreëerd naast de tent en daar komen statafels waar het publiek kan staan om van de wedstrijd te genieten en een consumptie te gebruiken. Aan de overkant komt weer het grote scherm waarop de wedstrijd van start tot finish kan worden gevolgd. Er staat verder nog een snackwagen en er zijn toiletten. Het wedkantoor komt prominenter in het zicht, wat hopelijk de toeschouwer enthousiasmeert om vaker te wedden. Het wedden blijft altijd een leuke bezigheid om de wedstrijd nog intensiever te beleven. Door te wedden op enkele paarden worden dat jouw paarden en ga je nog meer genieten van de races. In de tent zijn zitjes en ook daar is een scherm om de wedstrijd goed te kunnen volgen. Al met al leuke uitgaansmogelijkheden in Bemmel op maandag 13 en dinsdag 14 augustus.