Week van de Alfabetisering

BETUWE - Tijdens de Week van de Alfabetisering van 3 - 9 september is er in de gemeenten Lingewaard en Overbetuwe het een en ander te doen!

Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid, het RijnIJssel college, Forte Welzijn, Stichting Welzijn Lingewaard, Stichting Lezen en Schrijven, de gemeente Overbetuwe en de gemeente Lingewaard vormen samen de kerngroep laaggeletterdheid. De kerngroep wil in de Week van de Alfabetisering extra aandacht geven aan het feit dat laaggeletterdheid nog steeds voor 1 op de 9 mensen een obstakel is en wil door middel van voorlichting en activiteiten laten zien dat het geen obstakel hoeft te zijn.

In beide gemeenten zijn veel mogelijkheden om taal-, schrijf- en rekenvaardigheid te verbeteren, individueel of in een groep. Bijvoorbeeld het aanvragen van een taal- of rekenmaatje bij SWL of Forte Welzijn, het volgen van taallessen bij het RijnIJssel college, het volgen van Klik- en Tik cursussen bij de bibliotheek en nog veel meer.

In de Week van de Alfabetisering is in alle bibliotheekvestigingen een tentoonstelling en quiz rondom laaggeletterdheid. Ook zal Goed Spul, de Gendtse ruilwinkel, heropend worden op woensdag 5 september. Bij Goed Spul werken statushouders samen met vrijwilligers en SWL-professionals en leren zij spelenderwijs de taal. Wethouders Aart Slob en Helga Witjes zullen aanwezig zijn bij deze opening! Bij het Rijn IJsselcollege zal wethouder Helga Witjes aansluiten bij een les. In beide gemeenten wordt hard gewerkt om mensen die moeite hebben met taal, schrijven en rekenen te ondersteunen en verder te helpen want iedereen doet ertoe en iedereen kan meedoen.