Ondanks waarschuwingsborden staan er nog steeds auto’s op het marktplein. (Foto: Sjaak Veldkamp)

Markkooplieden mogen niet bij hun kramen parkeren

BEMMEL - Marktkooplieden mogen hun voertuigen van de gemeente niet meer bij hun kramen op de markt in Bemmel en Huissen parkeren. Drie kooplieden, die wekelijks op de Bemmelse markt staan, hebben bewaar gemaakt. Zonder succes, want de commissie voor advies van de bezwaarschriften heeft het college met haar besluit in het gelijk gesteld.

Tot op heden was parkeren van voertuigen bij marktkramen of toegestaan, of de gemeente deed een oogje dicht. Toen de Markt in Bemmel onderdeel werd van de blauwe parkeerschijfzone, is het daar verboden te parkeren. Marktkooplieden hebben ontheffing gekregen om donderdags in de blauwe zone te parkeren. Voor het marktplein in Bemmel is dat echter een brug te ver.

Omdat er geen alternatieve locaties voor handen waren, werd het parkeren tijdens de weekmarkt gedoogd. Dat is met de aanleg van een parkeerterrein 200 meter verderop aan de Pollenbrink opgelost, zo is de motivatie in het collegebesluit. “Aangezien er nu een alternatieve locatie voor handen is, wordt er gehandhaafd op het parkeren op de Markt en is het niet wenselijk dat de marktkooplieden alsnog op de Markt mogen parkeren.” Laden en lossen, prima. Maar daarna weg van de Markt.

Het probleem van parkeren op weekmarkten in Bemmel en Huissen speelt al jaren. Bij het ingaan van de nieuwe Marktverordening en het inrichtingsplan zijn volgens het college in Huissen de nieuwe parkeerregels wel geaccepteerd.

In Bemmel is er gemopper. De kooplieden vinden het belachelijk. Nergens anders dan in Lingewaard mogen ze hun auto niet bij de kramen parkeren.