Impressie nieuws Omroep Gelderland. (foto: Jan in 't Hout)
Impressie nieuws Omroep Gelderland. (foto: Jan in 't Hout) Foto: Jan in 't Hout

Herdenking 2 oktober met bijzondere dimensie

HUISSEN - Op 2 oktober vond in Huissen de door het 'Comité Herdenking 2 oktober' georganiseerde bijeenkomst met Stille Tocht plaats.

Honderden belangstellenden kwamen bijeen in de stadskerk. Daar werd voorgedragen uit dagboeken, waar de tragiek van september en oktober 1944 is vastgelegd. Burgemeester Marianne Schuurmans deed meer dan de mensen toespreken: zij liet in haar pakkende woorden horen, maar ook voelen, dat de tragiek van het najaar 1944 in het DNA zit van de Huissenaar en ook de rest van de Over-Betuwe. Daarbij benadrukkend, dat het van kracht getuigt van burgers om na terugkomst van de evacuatie te beginnen met de wederopbouw.

Die 2e oktober 1944 was voor Gelderland een Zwarte Maandag. Op die dag vonden tevens executies plaats in Apeldoorn, werden in Nijmegen 100 mensen gedood in schuilkelders en vond de razzia in Putten plaats. Met Putten heeeft het Exoduscomité een partnerrelatie.

Omroep Gelderland zal ook in het kader van de herdenkingen in 2019 steeds weer die Zwarte Maandag aandacht geven. Het toont zo duidelijk in welk een chaotische situatie men zich in Gelderland in die dagen bevond.

De Stille Tocht - symbool voor de evacuatie- werd begeleid door de Scouting Huissen en de Stadsgilden. De honderden bezoekers waren onder de indruk van de beleving bij het Massagraf en bij monument De Klok. Bloemen werden gelegd door voormalige evacuees, de brandweer, scouts, stichting Gedenkpark met de gemeente Lingewaard, de Royal British Legion en Veteranen Nederlandse Strijdkrachten. Fier stond de Marigold naast de Poppy. Het comité bezint zich nu reeds op 2 oktober volgend jaar.