Theo Janssen overhandigt de Cultuurprijs aan Stichting Mea Vota. (foto: Niels Sparnaaij) Foto: Niels Sparnaaij

Huissense Cultuurprijs voor Mea Vota

HUISSEN - De door De Bevelander-muzikanten in 1981 ingestelde Cultuurprijs is dit jaar toegekend aan de stichting en medewerkers van Mea Vota. Wethouder Theo Janssen reikte deze namens De Bevelanders uit. Het is alom bekend dat de cultuurprijs bestemd is voor degene die zich inzet om de Huissense cultuur vast te houden, verder te versterken of uit te breiden.

‘Voor degenen die dat doen, hebben de Bevelanders al jaren waardering. Want cultuur mag immers niet verdwijnen’, aldus de wethouder. Het ging om de 38ste keer dat deze prijs werd uitgereikt. De blaaskapel zelf bepaalt wie de winnaar wordt. Het gemeentebestuur heeft daarop geen invloed. Toch reikt altijd een lid van het gemeentebestuur deze prijs uit, omdat de Bevelanders vinden dat de prijs een belangrijke betekenis heeft, omdat deze past bij het rijke culturele leven in Huissen. De wethouder motiveerde de toekenning als volgt: Het betreft een groep personen die zeer initiatiefrijk is; Deze groep steekt graag de handen uit de mouwen; Dat doet men op velerlei manieren; De basis van hun werk ligt in de oorsprong waar Huissen om bekend is geworden; Hun werk draagt bij aan het behoud van een rijk Huissens cultuurgoed; Het werk wordt door velen gewaardeerd en bovendien ook financieel ondersteund; Hun werk boeit jong en oud en brengt de harde nijverheid in woord en beeld; Zij beheren een prachtig stukje cultureel erfgoed dankzij de inzet van heel veel vrijwilligers; Dat stukje erfgoed is zeker ook een toeristische trekpleister geworden de achterliggende jaren. Stichting Mea Vota viert dit jaar haar 10-jarig bestaan!