Derde adventszondag, Brandenburg - Huissen

HUISSEN - Al tientallen jaren staat ontmoeting centraal tussen gemeenteleden van de protestantse kerk in Huissen en Brandenburg in de voormalige DDR. In de zomermaanden in een van beide plaatsen. In de winter, op de derde zondag van advent, sturen beide kerken elkaar traditiegetrouw een bemoedigingsbrief. Deze brieven worden voorgelezen in de zondagse viering, die verder ook zoveel mogelijk met elkaar parallel lopen.

Dit jaar is het thema: Hoop. Dat we de hoop op een betere wereld niet verliezen. We halen in onze brief de Syrische vluchteling Anwar aan. Hij heeft geleerd buiten zijn eigen kring te kijken en heeft ontdekt dat anderen in het echt wel meevallen. Hij vangt dat in het mooie beeld van veel dezelfde bloemen leveren een bos. Maar verschillende typen en kleuren bloemen maken samen een fraai boeket.

En we citeren Maarten Luther: „Wenn ich wüsste, dass morgen die Welt untergeht, würde ich heute doch einen Apfelbaum pflanzen“ (als ik wist dat morgen de wereld vergaat, zou ik vandaag een appelboom planten). We koppelen dat aan de boom die we destijds samen in Brandenburg hebben geplant en als een teken van hoop ervaren. We lezen deze zondag uit Filipenzen 4: 4-9 „Laat u kennen als vriendelijke mensen, de Heer is nabij“. Ook een teken van hoop, dat onze Heer ons nadert in de vriendelijkheid van mensen. We sluiten de brief af met: „Wir sind alle zusammen ein wunderschöner Strauss“.

Kerkdienst Protestantse Gemeente Huissen

Zondag 16 december 10.00 uur, derde advent. Voorganger ds. Matthijs Glastra. Vrijdagmiddaginloop van 14-16 uur. Welkom.