Haalderen leeft: Werkgroep Natuur en Recreatie

HAALDEREN - Er is begin 2017 door wethouder Helga Witjes het plan gelanceerd om een dorpsontwikkelingsplan Haalderen op te zetten. Er zijn vervolgens diverse groepen gevormd waaronder Natuur en Recreatie.

"Omdat in het hart van ons dorp het 'Haalders bos' het meest opvallend is, hebben we dit als eerste project genomen waar verbetering in aangebracht moest worden. Het Haalders bos is niet onderhouden, met de in elkaar gegroeide en overlappende bomen en struiken is het er erg donker waardoor je de paden niet meer kunt vinden en het geheel verwilderd oogt. Er zijn vele partijen/eigenaren waar we rekening mee moesten houden maar uiteindelijk heeft het geresulteerd in een uitgewerkt plan met tekening met onze ideeen betreffende het Haalders bos." Dit is gepresenteerd aan de Gemeente Lingewaard.

Het wordt een open bos met verrassende hoekjes. Denk aan bloemen, bermen, waterloopje en natuurlijke elementen waar kinderen op kunnen klimmen en klauteren, bankjes en picknicktafels en wandelpaden. Ook aan de viervoeter is gedacht met een omheint honden uitlaatveld.

De Gemeente Lingewaard is begonnen met kappen en snoeien. Mede door het achterstallig onderhoud is dit veel werk, dat eind februari klaar zou moeten zijn. "Met medewerking van velen zullen we proberen om van het Haalders Bos een aantrekkelijk parkje te maken waar iedereen graag gebruik van maakt. De medewerking is er zeker vanuit de gemeente en we hopen in de zomer van 2019 het eind resultaat te kunnen aanschouwen."