Foto: sjaak veldkamp

Meer aandacht voor taalontwikkeling en leesplezier bij kinderen

LINGEWAARD – De bibliotheek in Lingewaard heeft de toezegging dat de VoorleesExpress op voortzetting van een gemeentelijke subsidie tot 2021 kan rekenen. Het project is een initiatief van de Bibliotheek Gelderland Zuid.

In Lingewaard gaat het dit jaar om 25 trajecten voor kinderen die hulp nodig hebben voor een goede taalontwikkelingen en voor het bevorderen van leesplezier. Het voorlezen gebeurt door vrijwilligers bij de gezinnen thuis. De subsidie bedraagt jaarlijks 15.000 euro.

Het project draait in Nijmegen al vanaf 2015. Lingewaard is vorig jaar gestart. De eerste evaluatie toont een positief beeld. Het gaat over vijf gezinnen en vijf voorlezers. Bijna alle ouders, voornamelijk nieuwkomers, waren zo enthousiast dat ze na afloop van het traject van 20 weken om verlenging vroegen. Kinderen stonden bij de deur op de voorlezer te wachten. Allemaal redenen om het project zelfs uit te breiden. Sterker nog, als de gemeente deze kinderen en hun ouders geen kansen biedt om zich op taalgebied te ontwikkelen, zou het risico op achterstand op onderwijs groter worden.

Laaggeletterden

Vorig jaar was er vooral aandacht voor kinderen van statushouders. Maar ook autochtone laaggeletterden en hun kinderen hebben aandacht nodig, laat wethouder Helga Witjes van Sociaal Beleid weten. "Het gaat om kinderen die opgroeien in gezinnen waarin ouders hun kinderen niet of kunnen voorlezen." Het gaat dan vaak om kinderen uit sociaal economisch zwakkere gezinnen en ouders met een lage opleiding.

De evaluatie toont geen beeld of en hoe ouders het voorlezen hebben voortgezet. Een aandachtspunt, zegt de opsteller. Wethouder Witjes onderschrijft dat. "Belangrijk hierbij is ook om de kinderen en gezinnen in beeld te houden, bijvoorbeeld door het organiseren van terugkombijeenkomsten."