Foto: sjaak veldkamp

Lingewaard eist opheldering parkachtige inpassing

FOTO nijmegen noord

Lingewaard heeft de pest in dat de knaloranje kleur van Hornbachvestiging aan de N325 vanuit het landelijk gelegen Ressen duidelijk waarneembaar is. (foto: Sjaak Veldkamp)

FOTO lingewaard

Het college heeft de pest in dat de knaloranje kleur van Hornbach vanuit het landelijk gelegen Ressen (rechts van snelfietsroute) duidelijk waarneembaar is. (foto: Sjaak Veldkamp)

BEMMEL – Lingewaard is al niet blij met de komst van bouwmarkt Hornbach in Nijmegen Noord.-En nu heeft het college er behoorlijk de pest over in dat vanuit Ressen de vestiging met 'de knaloranje kleur' duidelijk in het zicht dreigt te komen. De locatie zou 'parkachtig' ingericht worden, zo heeft Nijmegen toegezegd. Maar daar heeft het college weinig vertrouwen in. In een brief wordt de buurgemeente om meer duidelijkheid gevraagd.

De bouwkavel ligt aan de N325. Tussen bioskoop Cinemec en het landelijk gelegen buurtschap Ressen. Op deze Nijmeegse locatie komt straks een forse bouwmarkt met tuincentrum, een restaurant en tankstation. In de brief wordt meer duidelijkheid gevraagd over de oppervlakte. Maar grootste gruwel is de inrichting. Als het aan Nijmegen ligt, wordt de knaloranje Hornbachpuist uit het zicht van Ressen onttrokken door volkstuinen. Lingewaard maakt hier bezwaar tegen, laat het college schriftelijk aan hun buren weten. "Onze ervaring is dat volkstuinen veelal ruimtelijke rommelzones worden. Wij verzoeken u om de regels zodanig aan te passen, dat volkstuinen op zichtlocaties niet mogelijk zijn."

De verantwoordelijke wethouders zijn Johan Sluiter (Lokaal Belang Lingewaard) en Helga Witjes (VVD). Het college wil meer weten hoe Nijmegen tegen de landschappelijke inrichting aankijkt. Uit de stukken is volgens Lingewaard onvoldoende zicht op waaruit de zogenoemde parkachtige uitstraling bestaat. "Aangezien u als Green Capital gemeente groen hoog in het vaandel heeft, hadden we meer kwaliteit verwacht uit groene en duurzaamheidsinitiatieven." De toon van de brief oogt niet bepaald dat Lingewaard op dit punt veel op heeft met de Waalburen. De sneer is duidelijk. Groen en een kwalitatieve invulling, gaan verder dan 'geparkeerde auto's onder boompjes'.