(foto: Geert Claassen)

Dagbesteding in oude bieb Doornenburg

DOORNENBURG - De Dorpscontactpersonen van stichting Leefbaar Doornenburg gaan samen met een team van enthousiaste vrijwilligers, waaronder team-2 van Buurtzorg Doornenburg, een dagbesteding in de voormalige bibliotheekruimte in Doornenburg opzetten.

De bibliotheekruimte die gekoppeld is aan basisschool de Doornick en naast zorgvoorziening de Merlijn ligt stond al jaren leeg wat een doorn in het oog was van de Dorpscontactpersonen. Met ondersteuning van de gemeente en provincie is een project opgezet om de ruimte te herbestemmen. In Doornenburg is in toenemende mate behoefte aan gezamenlijke activiteiten en een zinvolle dagbesteding voor gepensioneerde inwoners. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door de stichting Ouderenwerk Doornenburg, het Dorpsontwikkelplan, contacten met bassischool De Doornick en zorgvoorziening De Merlijn alsmede de bevindingen uit het woonkernoverleg.

Het project maakt deel uit van het integraal Dorpsontwikkelplan Doornenburg, dat door Werkgroep Doornenburg wordt uitgevoerd. Het doel van dit project is het creëren van een plek waar: Mensen elkaar ontmoeten, gezamenlijk activiteiten ondernemen; gezamenlijke activiteiten tussen leerlingen van de basisschool en ouderen kunnen plaatsvinden: nieuwe activiteiten ontstaan die bijdragen aan het verbeteren van leefbaarheid, sociale samenhang en welzijn in Doornenburg; het mogelijk is om samen te werken met leerlingen van basisschool en voortgezet onderwijs; mensen die een maatschappelijke herstart willen of moeten maken ondersteund worden; inwoners van Doornenburg hun talenten en ervaringen kunnen delen en zich verder kunnen ontwikkelen; mantelzorgers even de tijd krijgen om te ontspannen; (beginnend) dementerenden een maatje kunnen vinden.

Na het in ontvangst nemen van de sleutel werd het realisatieteam getrakteerd op koffie met gebak door het stichtingsbestuur. De ruimte wordt komende periode aangepast voor de diverse activiteiten die door de deelnemers in grote mate van zelfstandigheid worden opgezet. Geïnteresseerde kunnen zich wenden aan de dorpscontactpersonen.