Groepsvermaking

Groepsvermaking

Vóor aanvang van een raadsvergadering is het veel interessanter. De raad voelt als een in zichzelf gekeerde wiesneuzenkliek die aan groepsvermaking doet. Vóór de vergadering pakt deze stukjestikker de mogelijkheid om bij een kop thee collegeleden met boerenkiespijn vriendelijk de hand te schudden. Ik heb me voorgenomen om geen enkele moeite meer te doen om via de afdeling Communicatie een reactie te vragen aan het mediaschuwe college. Eerst de boycot van tafel van de wekelijkse persbijeenkomst. Dat vertel ik tegen een genderneutraal raadslid. Het vertrouwt me off the record toe dat het onderwerp ook een discussie is binnen de fractie. Je moet investeren in de media en die niet in de ban doen, was onze conclusie. Het wijst burgemeester Schuurmans aan als de kwaaie pier. De groepsvermaking. Wethouder Aart Slob heeft een motie aangenomen van CDA-er Boukje Raes. Zij vindt dat Lingewaard een dementievriendelijke gemeente moet worden. Zij noemt het initiatief van Doornenburg als voorbeeld. Gezien mijn leeftijd kom ik in de risicogroep en luister. Ze praat over een stappenplan. Het voorbeeld hoe je in politiek snel scoort zonder uitzicht op resultaat. Het raadslid heeft zich geïnspireerd door Doornenburg dat zich wil uiten als een dementievriendelijk dorp. Mijn 65-jarige grijze hersencellen bonken tegen de hersenpan. Alweer een actie van het in zichzelf gekeerd kasteeldorp. Een demente inwoner van Doornenburg kan gerust slapen, schat ik zo in. Die hoeft er niet meer aan herinnerd te worden dat een Doornenburgse terrorist in de justitiële kelders zit, een moord is gepleegd, een dorpeling de clubkas van GVA heeft geplunderd, een drugslab is uitgebrand en een crimineel drugscafé is gesloten. Wethouder Aart Slob woont in hetzelfde Doornenburg. Hij heeft de raad toegezegd een SMART geformuleerd stappenplan te ontwikkelen zodat Lingewaard zich kan profileren als een dementievriendelijke gemeente. Over een paar maand zal niemand het gekraai van Slob over zijn holle procedure zich nog kunnen herinneren. De in zichzelf gekeerde wiesneuzenkliek die aan groepsvermaking doet, was weer een avondje van huis.
Sjaak