Foto: sjaak veldkamp

Na bezwaar minderheid toch streep door kapvergunning

BEMMEL – Twee bewoners van de Bosweistraat in Bemmel hebben ernstig bezwaar tegen het kappen van twintig bomen. De overige bewoners zijn blij dat de lindebomen gekapt worden, omdat ze voor overlast zorgen. Toch heeft de gemeente én de meerderheid het nakijken. De Commissie van advies van de bezwaarschriften heeft de twee personen in het gelijk gesteld.

De Bosweistraat gaat op de schop. De lindebomen staan in de weg waardoor het college een kapvergunning wilde verlenen. De ingrijpende rioleringsmaatregelen, in combinatie met de toestand van de bomen, was de juiste oplossing. Soms is het verstandig om niet meer te investeren in het bestaande groen maar beter om toekomstgericht te renoveren, dacht de gemeente.

De bewaarmakers klommen in de pen. "Het groene karakter van onze straat, met haar grote bomen en mooie perkrozen, maakt dat wij 'verliefd' zijn op deze locatie. Veel mensen die Bemmel binnen komen roemen dit stukje van oud Bemmel om dit groene karakter. Mensensnappen ook meteen waarom deze straat de Bosweistraat heet. Wij vinden dan ook dat 'ons' stukje van de Bosweistraat (west) een beeldbepalend karakter heeft voor Bemmel waar wij trots op zijn en waar de gemeente ook trots op zou moeten zijn."

De commissie is het hier roerend mee eens. Het college is flink de oren gewassen. De kapvergunning is onzorgvuldig verleend. Er had nader onderzoek moeten komen om de grote bomen te handhaven. Er bestaat geen schriftelijke rapportage over de toestand van de bomen. De bezwaarmakers zijn niet op de hoogte gehouden van de voortgang van de vergunningverlening. De Bosweistraat heeft een beeldbepalend karakter voor Bemmel. De waarde van de huizen zal zonder bomenlaan verminderen. Volgens de commissie is kappen overbodig. Voor de herinrichting zijn alternatieven te vinden om de lindebomen te kunnen behouden.

Het college was gedwongen een nieuw besluit te nemen. Een nader onderzoek van de Bomenwacht wees uit dat meer dan 90 procent van lindebomen gezond is met een toekomstverwachting van ruim vijftien jaar. Drie bomen moeten echt weg.