Hoorcollege in Bibliotheek Bemmel 'We gaan weer stemmen!'

BEMMEL - Dit voorjaar zijn er liefst vier verkiezingen: van de Provinciale Staten, het Algemeen Bestuur van de Waterschappen, het Europees Parlement en de Eerste Kamer. Maar wat houden deze verkiezingen nu precies in? En wie mogen hun stem uitbrengen? Frans Eijkelhof, oud-docent Bestuurskunde, legt het allemaal uit tijdens het hoorcollege ‘We gaan weer stemmen!’ op donderdag 14 maart van 19.30 tot 21.00 uur in Bibliotheek Bemmel.

We mogen weer stemmen! Maar waarover gaat het eigenlijk en moet ik er wel aan meedoen? Dit zullen veel mensen zich misschien afvragen in het voorjaar van 2019. In deze periode vinden er maar liefst vier verkiezingen plaats: van de Provinciale Staten (20 maart), het Algemeen Bestuur van de Waterschappen (ook op 20 maart), het Europees Parlement (23 mei) en de Eerste Kamer (27 mei).

Maar wie mogen nu precies hun stem uitbrengen? Wie kunnen zich verkiesbaar stellen en hoe gaat dat in zijn werk? Wat doen al die organen eigenlijk en hoe functioneren ze in de praktijk? Al deze – en aanverwante – onderwerpen komen in dit college van Frans Eijkelhof aan de orde. De presentatie bij dit college wordt na afloop per e-mail aan de toehoorders verstuurd.

Dit hoorcollege is onderdeel van de collegereeks genaamd de ‘Universiteit van Lingewaard’. Bibliotheekleden en studenten betalen 2,50, overige bezoekers kopen een kaartje voor 4 euro. Koop je kaartje vooraf in de bibliotheek of via https://www.obgz.nl/uni-lingewaard.html.