Foto: sjaak veldkamp

Plezier op een natte en gure Boomfeestdag

DOORNENBURG – Ondanks het natte, gure tot soms stormachtige weer, was het rondom Kasteel Doornenburg een drukke bedrijvigheid. Leerlingen van groepen 7 en 8 van vier basisscholen uit Lingewaard hebben de kwade weergoden getrotseerd om toch deel te nemen aan de jaarlijkse Boomfeestdag.

Het doel is om de jeugd bewust te leren omgaan met de natuur in hun omgeving. Als deze jeugd volwassen is kunnen ze met plezier terugdenken aan de natte dag dat ze De Doornenburg flink in het groen hebben gezet. Twee scholen hadden zich afgemeld. Een wegens ziekte van een leerkracht en een vanwege de slechte weersverwachting. De bijna 200 leerlingen die wel kwamen, hadden er zichtbaar geen spijt van. Behalve de plantenklus was er ook ruimte voor cultuur. Heggenvlechten, prachtige verhalen op weg naar de 1000-jarige eik, in de boomgaard met hoogstamfruitbomen en de kruidentuin. Het kasteel had de deuren opengezet voor een speurtocht.

De organisatie ligt jaarlijks in handen van Stichting Lingewaard Natuurlijk (SNL) samen met de gemeente. Door in de gemeente één gezamenlijk Boomfeestdag te houden kan volgens Theo Dhont van SNL de organisatie veel ruimer worden opgezet. En dat heeft het Kasteel Doornenburg geen windeieren gelegd. Tijdens de Boomfeestdag zijn 40 forse eiken en een 1.200 haagplanten haag geplant. Stichting Landschapsbeheer Gelderland, die projecten stimuleert om landschap groener te maken, neemt de kosten van het groen op zich. Lingewaard betaalt de overige kosten. Voorzitter Menno Tillema van Kasteel Doornburg is een tevreden bestuurder. Recent was door het lichtfestival het weiland bezaaid met bloemen met lichtjes er in, zo liet hij de kinderen weten." En nu komen jullie ons helpen om bomen en een haag te planten. Cultuur en natuur is nu in één thema verenigd." Tillema zei dat door de aanwezigheid van zoveel scholen het kasteel alweer in de belangstelling staat.