Zoals er het nu naar uitziet blijft het landelijk beeld aan de Kampsestraat voorlopig bestaan. (foto: Sjaak Veldkamp) Foto: sjaak veldkamp

In Angeren komt voldoende woningbouw

ANGEREN – Het verzoek om twaalf patio-woningen te bouwen aan de Kampsestraat in Angeren struikelt op afspraken met de regio en provincie. Het college heeft burgerinitiatief dan ook moeten afwijzen. In Angeren staan voldoende inbreidingsplannen op de rol, goed voor 77 woningen om in de woningbehoefte tot 2023 te voorzien.

Het initiatief komt van het bewonersinitiatief Op den Winkel. Vorig jaar maart werden plannen aan de inwoners van Angeren gepresenteerd. Dertien mensen waren geïnteresseerd in een seniorenwoning, waarvan elf uit Angeren.

Met de gemeente is geruime tijd overlegd. Het is daarom al langer bekend dat het project zou kunnen struikelen op de regels van de provincie. Woordvoerder Rob Harmsen van het bewonersinitiatief deed in een brief nog een laatste poging. "Helaas voor Angeren is woningbouw van enige omvang niet mogelijk op een inbreidingslocatie om dat deze er niet zijn, dan wel pas op zeer lange termijn beschikbaar komen. Angeren ontkomt niet aan woningbouw op een uitbreidingslocatie, hiervoor zal de gemeente Lingewaard zich sterk moeten maken naar de provincie."

De woordvoerder voert argumenten aan waarom de gemeente zich sterk moet maken. Het aantal seniorenwoningen in de kleine kernen is laag. Het college zegt zelf naar te streven dat inwoners van Lingewaard in hun eigen kern of dorp oud kunnen worden. Het zogenoemde drie-generatie-principe, weet het bewonersinitiatief Op den Winkel. "Wij voorzien weliswaar niet in een zorgcentrum, maar door het bij elkaar plaatsen van een twaalftal seniorenwoningen kan er sprake zijn van een grote sociale cohesie."

Ondanks de afwijzing geven de verantwoordelijke wethouders Sluiter en Witjes aan dat ze met de initiatiefnemers mee te willen denken mocht de druk op de woningmarkt toenemen.