Op sporthal Walburgen in Gendt liggen straks 820 zonnepanelen. (foto: Sjaak Veldkamp) Foto: sjaak veldkamp

Lingewaard gaat vol in op zonnepanelen

LINGEWAARD – De gemeente gaat nog dit jaar beginnen met op vijf gemeentelijke gebouwen in totaal zo'n 5.500 zonnepanelen leggen. Een investering van circa 1,65 miljoen euro. Er volgt een voorlichtingscampagne om voor kleinere gemeentelijke daken samen met omwonenden een zelfde aantal te realiseren, zegt wethouder Aad Slob. In juni staat het onderwerp op de raadsagenda.

Het project moet een bijdrage leveren aan de doelstelling van het Gelders Energieakkoord. Oftewel een besparing van 1,5 procent per jaar van het energiegebruik in Gelderland in 2020, zo meldt het college. "We nemen de verantwoordelijkheid voor de duurzaamheid van onze eigen gebouwen, bijvoorbeeld door het plaatsen van zonnepanelen."

Vijf gemeentelijke gebouwen staan concreet op de rol. De volgorde is nog niet in beeld, wel dat het gemeentehuis als eerste aan de beurt komt. Goed voor 960 panelen. Op het dak van de gemeentewerf aan de Lingewal worden 1.215 panelen gelegd. Het Kulturhus Angeren 1.580, de voormalige bieb in Doornenburg 1.189 en op Sporthal Walburgen in Gendt liggen straks 820 panelen. Samen goed voor 500 huishoudens om van duurzame elektriciteit te voorzien.

De gemeente verwacht dat 5.500 zonnepanelen in 15 jaar zijn afgeschreven. Daarna kunnen de panelen nog minimaal 10 jaar rendement opleveren.

Gunstige cijfers. Als het aan wethouder Slob ligt komen er volgend jaar er nog eens eenzelfde aantal bij. "Voor de kleinere daken doen we dat door coöperatieve projecten, waarin gebruikers, omwonenden en alle inwoners van Lingewaard mee kunnen investeren. " Voorbeeld, op Providentia in Gendt wordt samen met omwonenden zonnepanelen gelegd, die zelf in een huis wonen die hiervoor niet geschikt zijn. In Angeren, Doornenburg en Huissen zijn over mogelijke samenwerking al contacten. Wethouder Slob verwacht dat het totale project binnen twee jaar voltooid kan zijn.