Ruine RK Kerk Angeren na de oorlog '45. (foto: bron HKA)
Ruine RK Kerk Angeren na de oorlog '45. (foto: bron HKA) Foto: bron: HKA

September 1944 – mei 1945 De Betuwe-Angeren in oorlog

dinsdag 21 mei 2019 20:00

BETUWE - Vanaf september tot 5 mei 2020 herdenken we 75 jaar Market Garden en 75 jaar bevrijding. De Historische Kring Angeren gaat, in samenwerking met de Provincie en gemeente Lingewaard, extra aandacht aan dat stukje Betuwse-Angerense geschiedenis geven. Vooral de periode van (af) Market Garden (tot) en (met de) Bevrijding gaan we herdenken, en proberen te (her)beleven.

Herdenken dat de Betuwe en dus ook Angeren frontgebied is geweest, dat er luchtgevechten boven onze gemeente plaatsvonden waarbij vele vliegtuigen zijn neergehaald en dat de Angerense inwoners moesten evacueren. De komende lezingavond in het Dorpshuis Angeren op dinsdag 21 mei is een inleidende stap op die oorlogsperiode.

Op dinsdagavond 21 mei wordt de lezingavond over de Betuwe-Angeren en de oorlog van ’40-’45 gehouden. De avond is in het dorpshuis van 20.00 tot 22.00 uur. De toegang is gratis. Bauke Huisman zal met beeld en geluid zijn verhaal vertellen over de oorlog van ’40-‘45: het verhaal van de militaire operaties op de grond in de Betuwe en ook de gevolgen daarvan voor de burgerbevolking. Voor de pauze gaat zijn verhaal over de hele Betuwe; na de pauze (21.15 uur) zal hij het verhaal van Angeren en onze directe omgeving vertellen.