Doornenburg neemt de vlam in ontvangst. (foto: Henk van Eimeren)
Doornenburg neemt de vlam in ontvangst. (foto: Henk van Eimeren) Foto: henk van eimeren

Kern Doornenburg nieuw rolmodel ?

DOORNENBURG - Sedert een aantal jaren wordt in de nacht van 4 op 5 mei vanuit de gemeente Lingewaard het Bevrijdingsvuur opgehaald in Wageningen. Altijd actieve lopers zorgen dan dat de vlam Huissen bereikt. Vervolgens wordt het vuur verspreid naar bijna alle kernen in de gemeente Lingewaard.

Tijdens een bijeenkomst met koffie en gebak wordt stil gestaan bij wat 'vrijheid' betekent; ook in ons dagelijks leven. Vrijheid deel je en daarom wordt onder aanvuring van burgemeester Marianne Schuurmans door groepen wandelaars de vlam verder verspreid naar onze kernen. Inmiddels doen onder leiding van Stinase nagenoeg alle kernen mee met deze activiteit. De wandelaars werden in Gendt ontvangen met koffie en broodjes en kregen een rondleiding door Robert Braam in het WO II museum.In Haalderen was er de delegatie van bewoners waarvan de oudste in de 90 jaar oud is. Deze dame was meer dan 100 procent gemotiveerd, want zij weet uit ervaring waarom het belangrijk is aandacht te geven aan vrijheid.

De tocht naar Bemmel ging weer gepaard met een stop bij herdenkinsgkapel De Heuvel. Doornenburg gaf veel franje aan de activiteit. De wandelaars werden ontvangen door de fanfare en de schutterij. Daarmee kreeg ook deze tocht een gouden randje. In de kernen waren leden van het College aanwezig daarmee het belang van deze activiteiten onderstrepend. Leden van de comité's kregen door het Exoduscomité een exemplaar van Betuwse Paradijsvogels en de WO II historische roman van Michel Bongers uitgereikt. Met trots kijkt iedereen terug op de verspreiding van het bevrijdingsvuur op de 5e mei in Lingewaard.