Er mag alleen vanaf de Baron van Spittaellaan worden gevist. (foto: Sjaak Veldkamp) Foto: sjaak veldkamp

Heibel over vissen op het Binnenveld gesust

HUISSEN – Een hengeltje uitgooien in een vijver op het Binnenveld in Huissen geeft overlast aan omwonenden. Door hengelsportvereniging Sint-Petrus weer 'schriftelijke toestemming' te verlenen om te mogen vissen, denkt het college een oplossing te hebben. Wethouder Theo Janssen zegt te hopen nu van het 'gedoe' af te zijn. Onder voorwaarde is het vissen gelegaliseerd tot 1 oktober. Volgend jaar wordt het water overgedragen aan het Waterschap.

Het gedoe is niet van gisteren. Omwonenden hebben last van vissers die voor hun pand een hengeltje uitgooien. Zoals geluidsoverlast, maar ook dat een vishaak die door het gezwiep met een werphengel op het balkon terecht komt, weet Janssen. HSV Sint-Petrus had in 2016 toestemming gekregen om ook op het Binnenveld te vissen. Maar dat zagen bewoners niet zitten en werd daarom weer teruggedraaid. Het illegaal vissen werd voortgezet. En dat is niet tegen te houden, zegt Theo Janssen. "Als kinderen water voor hun neus zien, dan wordt er gevist.''

De heibel is gesust, verzucht Janssen als handhavend wethouder. Sint-Petrus verleent namens de gemeente toestemming om te mogen vissen. Zonder deze machtiging zou de hengelsportvereniging niet verantwoordelijk zijn voor het gedrag van vissers. De gemeente ziet 'strikte handhaving' door hun boa's niet zitten. Nu mag controleur-coördinator Joop van Heemskerk van Sint-Petrus aan de bak.
Gebruik van een werphengel is verboden, alleen vissen vanaf een aangewezen plek en geen bootjes gebruiken. Bewoners zijn hiervan per brief op de hoogte gebracht. "Elkaar aanspreken wanneer op een verkeerde plek gevist wordt werkt, en heeft de voorkeur boven een strikte handhaving." De gemeente verwacht dat hiermee overlast wordt voorkomen.

Geïnteresseerde vissers kunnen zich melden bij HSV Sint-Petrus. Die heeft de voorwaarden verder aangescherpt. Open vuur, barbecue, radio en scooter zijn verboden. En gevangen vis moet terug gezet worden.