Welke boule ligt het dichtst bij de but? (foto: JBC Lingewaard)
Welke boule ligt het dichtst bij de but? (foto: JBC Lingewaard) Foto: JBC Lingewaard

Jeu de boules bij 30 graden Celcius

HUISSEN - Op zondag 2 juni werd op het speelveld van Jeu de boulesclub Lingewaard een toernooi gehouden in de Regio Zomercompetitie. Vanuit de Betuwe en Oost Brabant zouden vele liefhebbers van het Franse spel naar Huissen komen, ongeveer honderd in getal.

Vanwege de verwachte grote toeloop moest er op de zaterdag ervoor al hard worden gewerkt. Tenten opzetten, tafels en stoelen aanslepen, benodigdheden voor de inwendige mens verzorgen en de parkeerstrategie uitstippelen. Elk lid dat beschikbaar was, kreeg een rol toebedeeld.

Deze competitie wordt in drie ronden gespeeld op drie zondagen in het voorjaar, dit was de tweede dag, zodat er nog geen winnaar was. Natuurlijk werd er wel fel gestreden, ondanks de warmte. Je komt immers niet helemaal uit Tiel of Schijndel naar Lingewaard gereisd om er met de pet naar te gooien. Zweten dus, want het kwik steeg tot boven de 30 graden. Veel water drinken ook, of iets anders, maar niet te veel alcohol, dat zakt in de benen. Gelukkig bleven alle boulers overeind en de kijkers langs de kant zaten toch al. Bovendien was de ehbo-er van dienst paraat, zelfs met zonnebrandcrème. En mede daardoor verliep het toernooi gesmeerd en werd er geen wanklank gehoord.