De kunstenaars voor de Mikker. (foto: D. Smits)
De kunstenaars voor de Mikker. (foto: D. Smits) Foto: D. Smits

Angeren mikt op meer duurzaamheid met De Mikker!

ANGEREN - Angeren is weer een stukje duurzamer geworden. En wel door het de nieuwste aanwinst op basisschool Marang. En wat voor één, het is een waar kunstwerk!

Het begon allemaal in juni 2018 waar Iris Giesen en Dianne Smits voor een Provinciale subsidieaanvraag 'maak uw schoonplein duurzamer' een plan schreven. De inzending betrof een oplossing voor zwerfvuil op het schoolplein. Het plan werd heel enthousiast door de provincie ontvangen. Het was één van de beste concepten, aldus de jury. De subsidie werd toegekend!

Daarna hebben negen fanatieke, creatieve kinderen uit groep 6, 7 en 8, te weten Maren, Minke, Yorben, Timo, Tara, Mads, Mascha, Suzan en Loek de ideeën omgezet tot een afval-speel-kunstwerk. Dit hebben ze gedaan onder begeleiding van de kunstenaars Bas Wierink en Marlou Stoffels van BengKlatsBoem producties.

Op 24 juni in de avond was de opening, daar was hij dan… De Mikker. De naam is door de leerlingen van Marang zelf verzonnen! Belangrijk is om het juiste afval in de juiste korf te gooien! De kinderen van de Marang weten er alles van, want alle klassen hadden afval en afvalverwerking als project in de laatste twee weken van het schoolseizoen.

Het leukste is nog wel dat de Mikker elke keer een berichtje spreekt als bedankje voor elk lekker hapje. Alle groepen van Marang krijgen de mogelijkheid om de dankboodschappen in te spreken… Zoals: Hmm lekker hapje was dat. Of dankjewel voor het scheiden van afval, daar wordt de wereld weer een beetje beter van.

Op naar een (nog) schoner en duurzamer Angeren! Voor meer info: check www.angerenduurzaam.nl.