Het exoduswandelteam met mevrouw Meijers en de heer Gietemann. (foto: Martien van Hemmen)

Voorwaarts in handelen en gedenken

HUISSEN - Voor de Betuwe was de eerste dag van de 4daagse weer een topdag. Op de weg en op tv bewoog iedereen mee.

Bauke Huisman zette Valburg op de kaart en daarbij ook het element van WO II; zeker in dit herinneringsjaar 2019. Het team, dat het Exoduscomité vertegenwoordigde zette ook haar beste been voor. In Bemmel maakte men kennis met de waarnemend burgemeester Josan Meijers.

Bekend is, dat ook zij meer aandacht voor de burger bij herdenken van belang vindt en dat het verbindende karakter wordt uitgedragen. In Bemmel was ook de heer Josef Gietemann - loco burgemeester van Kleef, aanwezig. Hij is al een bekend gezicht is in de wereld van grensoverschrijdende initiatieven.

2019 is het jaar dat ook de operatie Market Garden wordt herdacht. Deze operatie strandde in de Betuwe en kostte vele burger mensenlevens. ook vloeide er de grote evacuatie van de burgers uit voort.

De Exodustocht herinnert aan deze vlucht naar zowel het zuiden en nog bezette noorden. In dat opzicht is wandelen makkelijk te associeren met de vlucht. De vlucht die zo velen op zichzelf aangewezen liet zijn, maar toch een sterke verbondenhied kende.

"We realiseren ons, dat wandelen in vrijheid geen vanzelfsprekendheid is. Mede daarom zijn vanaf september vele activiteiten; ook in het kader Gelderland Herdenkt."