Aandacht voor artiesten op het Raadhuisplein. (foto: Stinase)

'Huissen is geweldig. Bedankt!'

HUISSEN. "Wat een enthousiasme, wat een steer. Dit is geweldig. Iedereen bedankt voor aanwezigheid en inzet voor en tijdens de Huissense Dag". Aan het woord is Theo Slagboom, sinds 1 juni voorzitter van Stinase. De stichting die al heel lang veranwoordelijk is voor de organisatie van de Huissense dag.

Voor Slagboom was dit de eerste keer dat hij de Huissense Dag meemaakte. "Een jaar geleden woonden wij nog in Culemborg. Ik heb in diverse besturen gezeten, die ook dagen als de Huissense Dag organiseerde maar zo professioneel als hier heb ik het nog niet eerder meegemaakt", aldus de kersverse voorzitter.

Volgens hem komt dit mede door de steun en medewerking van de gemeente, Politie, Brandweer, EHBO en de enthousiaste inzet van vele vrijwilligers, sponsoren en ondernemers. "Zonder deze hulp en ondersteuning en de tienduizenden bezoeker kan het bestuur van Stinase niet een activiteit neerzetten zoals nu al voor de 43e keer is gehouden."

Fietsroute bloemrijke akkerranden Lingewaard en Overbetuwe

BETUWE - Een groep van ruim twintig betrokken agrariërs uit Overbetuwe en Lingewaard brengt waardevolle en kleurrijke akkerranden terug in ons Betuwse landschap.

Bloemrijke akkerranden dragen bij aan de biodiversiteit en zijn belangrijk voor dieren die afhankelijk zijn van het boerenland. Bijvoorbeeld vogels, maar ook muizen die op hun beurt weer voedsel zijn voor roofvogels. Waardevol voor de natuur, maar ook zeer waardevol voor de mensen die kunnen genieten van kleurrijke bloemen, de zoemende bijen en fladderende vlinders.

Om het project onder de aandacht te brengen bij de inwoners van Overbetuwe en Lingewaard is een fietsroute uitgezet. Deze route is eventueel ook per auto te volgen. De route is te vinden op www.gelderseroutes.nl (met zoekterm 'akkerranden').

In dit bijzondere project werken de agrariërs samen met de gemeenten Overbetuwe en Lingewaard, Provincie Gelderland, Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO), Park Lingezegen en Agrarische natuurverenging Lingestreek.