Doornenburgse schutterskoning Bert van Deelen is één van de kandidaten voor het Lingewaard koningschap. (foto: Martijn Claassen) Foto: Martijn Claassen

Lingewaard wacht op komst nieuwe gemeentelijke schutterskoning

LINGEWAARD - De gemeente Lingewaard kent vier schutterijen en gilden. Dit zijn schuttersgilde Sint-Bavo uit Angeren, de schutterij Gijsbrecht van Aemstel van Doornenburg en Honderd Morgen, schuttersgilde Sint-Sebastianus uit Gendt en de gilden Sint-Gangulphus en Sint-Laurentius binnen de stad Huissen.

De gilden en schutterijen hanteren het devies “Broederschap, Trouw en Dienstbaarheid”. Zo gaan ze ook al vele jaren met elkaar om. Echter, op zaterdag 17 augustus aanstaande gaan zij de strijd met elkaar om. De strijd om de hoogste eer wordt dan gestreden: de strijd om het Lingewaard koningschap!

Het Lingewaard koningschieten is in 2005 mede op initiatief van oud-burgemeester Rob Persoon, die tevens beschermheer is van de Doornenburgse schutterij en de Huissense gilden, opgericht. Het is een gemeentelijk schutterstreffen waarbij de Lingewaardse gilden en schutterijen samenkomen.

Degene die het laatste stukje van de romp van de houten vogel eraf schiet mag zich Lingewaard koning noemen. Tijdens de huldiging krijgt de Lingewaard koning de versierselen op traditionele schutterswijze omgehangen. Sinds 2014 is Hans van Rijn uit Gendt de huidige Lingewaard koning. Op zaterdag 17 augustus wordt vanaf 14.00 uur bepaald wie Hans van Rijn gaat opvolgen. Het Lingewaard koningschieten vindt plaats op het plein voor het Schuttersgebouw, Kerkstraat 9, in Doornenburg. De organisatie is in handen van de schutterij Gijsbrecht van Aemstel van Doornenburg en Honderd Morgen. Meer informatie staat op www.schutterijdoornenburg.nl en op de facebookpagina.