Het college wil minimale aanpassingen doen. Zoals bestaande markeringen opfrissen en bermgaten opvullen. (foto: Sjaak Veldkamp)

Onveilige dijk moet het doen met pappen en nat houden

ANGEREN/DOORNENBURG - Het gevoel van een onveilige dijk blijft de gemeente achtervolgen. Er lijkt een beeld te ontstaan van pappen en nat houden. Had het college begin dit jaar de raad geïnformeerd om de voorgenomen aanleg van fietsstroken uit te stellen tot 2022, nu heeft wethouder Joan Sluiter toch maatregelen moeten nemen om de 'zichtbaarheid van de weg' van het dijkvak Angeren en Doornenburg tot aan de Pannerdenseweg te verbeteren.

Wederom heeft de wethouder de raad schriftelijk moeten informeren. Aanleiding zijn klachten van weggebruikers en bewoners. "Wij hebben klachten ontvangen over de zichtbaarheid van de weg op de dijk. Met name het verloop van het tracé zou niet overal goed zichtbaar zijn. Bewoners verzochten daarom asbelijning aan te brengen."

Een verkeersdeskundig onderzoek moest er aan te pas komen. Geen extra belijning aanbrengen kreeg de wethouder het advies. "Dit past niet bij het type weg. Bovendien kan een goede asmarkering hogere snelheden uitlokken." Er is wel gekeken naar een alternatief om te waarschuwen voor scherpe bochten. Om de verkeerssituatie in algemene zin te verbeteren, schrijft Johan Sluiter. Verkeersborden en nog meer schrikhekken. Daarnaast wordt de bestaande markering verfrist en bermgaten opgevuld.

De gemeenteraad heeft in 2016 al aandacht gevraagd voor de dijken. Begin dit jaar heeft D66 zich druk gemaakt toen het college besloot om de aanleg van fietsstroken uit te stellen tot de dijkverzwaring vanaf 2022. En niet samen met de raad te zoeken naar tijdelijke oplossingen voor de veiligheid, zo kreeg wethouder Sluiter het verwijt. Tot die tijd zijn fietsers kennelijk vogelvrij op de dijken, zo liet fractievoorzitter Léon Dekkers fijntjes weten.