Overhandiging boek De Heuvel aan waarnemend burgemeester Meijers. (foto: Theo Janssen)

Exoduscomité in gesprek met de burgemeester

HUISSEN - Op 22 augustus kreeg de voorzitter van het Exoduscomité de gelegenheid nader kennis te maken met waarnemend burgemeester Josan Meijers. Natuurlijk stonden de activiteiten centraal die het comité organiseert in het kader van Gelderland Herdenkt.

Ondersteuner van de activiteiten in de gemeente is de bij het gesprek aanwezige wethouder Theo Janssen. De komende herdenkingen zullen de verhaallijn van wat er gebeurde in de Betuwe beter bekend moeten maken; zowel bij bewoners als belangstellenden van buiten. Wat lokaal in de kernen in de oorlogsperiode gebeurde zal onder de aandacht worden gebracht met zijn onderlinge verbanden. de tragiek van Doornenburg en Gendt is bijvoorbeeld niet los te zien van de ellende in Huissen.

Het herdenken van de evacuatie wordt ook in een bredere context gepresenteerd. Voorbeelden zijn de tocht op 27 september vanuit Huissen naar Arnhem-Beekbergen en de herdenking aan het Looveer op 17 september.

Er zijn grote varianten in het presenteren van wat in WO II gebeurde. Dat gaat in de vorm van herdenken, theater, zang, wandeltochten, exposities. Voor ieder toegankelijk; voor jong en oud. Voor het Exoduscomité is het thema van de burger rode draad. Het motto voor velen in Rivierenland Herdenkt zou kunnen zijn 'uitsluiten nee, aansluiten ja'. Bezoek dus zoveel u kunt. Het mag. Opdat wij niet vergeten.

Michel Bongers is doende een boek te schrijven. De presentatie van boek De Vleugel is in 2020. Zijn boek De Heuvel werd aangeboden aan Josan Meijers. Een lijst van activiteiten staat op www.exodushuissen.nl.