Ook dit seizoen weer de derby tussen De Bataven en RKHVV, zij het een treetje lager in de eerste klasse. Al op zaterdag 21 september is de eerste 'burenruzie'.(foto: rkhvv.nl)

Veel derby's in het Betuwse amateurvoetbal Een seizoen om van te smullen

Tekst: Hans Schmeinck

Okay, treurnis bij RKHVV, De Bataven en Sc Bemmel. Bij de eerste twee vanwege degradatie uit de hoofdklasse. De derde miste juist promotie naar die klasse. Maar daarom zijn er komend seizoen maar liefst wel zes Lingewaardse derby's in de eerste klasse. Een unicum. Ook in de lagere regionen veel voetbalkrakers tussen Betuwse clubs.

Het seizoen in het amateurvoetbal is afgelopen weekend officieel begonnen met wedstrijden in het bekertoernooi. Maar juist de competitie die in het weekend van 21 en 22 september begint is waar reikhalzend naar uit wordt gekeken. De jaargang 2019-2020 is er een om van te smullen voor de neutrale voetballiefhebber als ook voor de fanatieke clubvolger. Pak de agenda er maar bij en blok (een aantal van) de data die hierna volgen.Om maar meteen te beginnen met de eerste klasse; de eerste clash is al in de eerste speelronde! De Bataven-RKHVV namelijk, op zaterdag 21 september wordt om 19.30 uur afgetrapt in Gendt, de return in Huissen is zondag 2 februari 2020. Al zal deze hoogstwaarschijnlijk op zaterdagavond worden gespeeld. Net als De Bataven-Sc Bemmel op 12 oktober (return 29 maart) en Sc Bemmel-RKHVV op 7 december. De return daarvan staat gepland op de laatste speeldag, zondag 24 mei, en zal wellicht ook daadwerkelijk op die datum plaatsvinden.

Struikelen

In de lagere klassen ook veel Betuwse voetbalderby's, zoals in 4D met Sv Angeren, het Doornenburgse GVA en Jonge Kracht uit Huissen. De eerste burenruzie staat 'pas' op zondag 1 december op de rol; Angeren-GVA (return: 5 april), op 15 december Angeren-Jonge Kracht (return: 22 maart) en 26 januari Jonge Kracht-GVA (return: 19 april).

In de derde klasse (D) is het aantal Betuwse derby's gereduceerd, omdat RKSV Driel -tegen haar zin – is ingedeeld in een andere (westelijke) klasse. Dus in 3D 'alleen' nog maar HAVO versus DVOL, op 20 oktober in Haalderen en 16 februari. Driel wacht overigens wel de confrontaties met de Arnhemse buren Arnhemse Boys en Eldenia en -iets verder – VDZ en SML.

In 5D strijden SDOO en SVHA om de Betuwse eer, eerst op zondag 6 oktober in Herveld en daarna op 2 februari in Heteren. Al zullen die duels hoogstwaarschijnlijk op de zaterdagavond ervoor plaatsvinden. De overige twee clubs in het Betuwse zondagvoetbal, Spero uit Elst (tweede klasse I) en OSC uit Oosterhout (4E), komen niet uit tegen verenigingen uit de gemeenten Lingewaard of Overbetuwe.

[kader]

Zaterdag: Betuwse 4B

In het zaterdagvoetbal is de vierde klasse B sterk Betuws gekleurd met de clubs Dodewaard, Elistha uit Elst, EMM Randwijk en Sc Valburg. Schrijf maar mee: Dodewaard-Valburg op 28 september (return: 4 april), Elistha-Valburg op 19 oktober (8 februari), Valburg-EMM op 9 november (14 maart), Dodewaard-Elistha op 30 november (16 mei), Dodewaard-EMM op 14 december (21 maart) en EMM-Elistha op 25 januari (28 maart).

De vijfde club in het Betuwse zaterdagvoetbal is Excelsior Zetten en dat handhaafde zich vorig seizoen knap in de derde klasse. Maar mist daardoor wel alle derby's.