Het zonnepark in aanbouw aan de Lingewal in Bemmel heeft een oppervlakte van bijna 20 hectare. (foto: Sjaak Veldkamp) Foto: sjaak veldkamp

Lingewaard wenst concentratie grootschalige zonneparken

BEMMEL – De bouw van het zonnepark Lingewal van bijna 40.000 zonnepanelen is bijna gereed. Dit jaar zal het zonnepark de eerste duurzame elektriciteit aan het net kunnen leveren. Er is ruimte voor meer grootschalige zonneparken, maar de gemeente stelt wel grenzen. De politiek buigt zich over een beleidskader.

Lingewaard zet zich in op zonne-energie. Met alleen kleinschalige zonnepanelen op daken lukt het echter niet om energieneutraal te worden, schrijft het college aan de gemeenteraad. Daar tegenover staat dat er een groeiende interesse is in het ontwikkelen van grote zonneparken in Lingewaard. Om die aanvragen te kunnen toetsen is er een beleidskade opgesteld.

Het zonnepark in aanbouw heeft een oppervlakte van bijna 20 hectare. Het college heeft bij de Lingewal een cirkel getrokken om een gebied van 100 hectare. Binnen deze zogenoemde zoekzone is volgens de gemeente nog ruimte voor in totaal 50 hectare aan grootschalige zonneparken mogelijk. "Zonneparken worden hier geconcentreerd, om verrommeling van het landschap te voorkomen." Buiten dit gebied wordt geen medewerking verleend.

In het concept beleidskader wordt ook aandacht besteed aan een gewenste inpassing. "De ontwikkeling van een zonnepark moet bijdragen aan het verder versterken van de aanwezige landschappelijke kwaliteiten."

Bij particuliere initiatieven heeft het college een sterke voorkeur voor zonnepalen op gebouwen. Als een dak ongeschikt blijkt dan bestaat het ontwikkelen van zonneparkjes van maximaal 250 vierkante meter in het buitengebied tot de mogelijkheid.

Nieuws insturen?

REGIO - Uw bericht stuurt u eenvoudig online in, via onze website: www.gemeentenieuwsonline.nl.

Komt u er zelf niet uit? Belt u dan gerust even: 0481-464770. We helpen u graag verder, zodat ook uw bericht onder de aandacht kan worden gebracht in Hét Gemeente Nieuws.