Duurzaamheidsprijs 2019
Duurzaamheidsprijs 2019 Foto: Jac Lamerichs

Stichting Lingewaard Natuurlijk is de trotse winnaar van de Lingewaardse Duurzaamheidsprijs

LINGEWAARD - De Lingewaardse Duurzaamheidsprijs is een initiatief van Coöperatie Lingewaard Energie. In samenwerking met de gemeente Lingewaard wordt de duurzaamheidsprijs jaarlijks uitgereikt op de Dag van de Duurzaamheid. Dit jaar was dat op 10 oktober.

De stichting maakt zich sterk voor het behoud van natuur en landschap in Lingewaard. Vrijwilligers verrichten veel verschillende activiteiten. Zo verzorgen zij het onderhoud van knotwilgen, hoogstamfruitbomen en heggen. Daarnaast worden ook uilen en vleermuizen geteld en beschermd door het ophangen van nestkasten. De uitbreiding van het bomenbestand in de gemeente wordt onder andere gerealiseerd door schoolkinderen de bomen te laten planten. Ook educatie neemt daarbij een belangrijke plaats in. Basisscholen en voortgezet onderwijs maken er gebruik van. Het accent ligt voornamelijk op de natuurbeleving. De Veldschuur, de thuisbasis van Stichting Lingewaard Natuurlijk is duurzaam gebouwd en biedt samen met het Dijkmagazijn een uitstekende basis voor de start van een natuurexcursie.

De tekst uit het juryrapport: "De jury is onder de indruk van de vele activiteiten die SLN al 25 jaar lang met al haar vrijwilligers onderneemt. Hun bijdrage aan behoud en verbetering van natuur, milieu en landschap verdient onze diepe bewondering. De wijze waarop zij opkomen voor de waarde van onze mooie omgeving vormt een noodzakelijk tegenwicht in een wereld die gedomineerd wordt door vooral economische belangen”.

Nieuwe vrijwilligers zijn altijd welkom. Graag aanmelden via info@lingewaardnatuurlijk.nl (www.lingewaardnatuurlijk.nl).