De burgemeester kiest voor bekendmaking van het drugspand. Vierakkerstraat 38 Huissen. (foto Sjaak Veldkamp) Foto: sjaak veldkamp

Alwéér een drugspand in Lingewaard gesloten

LINGEWAARD - En alweer heeft de burgemeester van Lingewaard opdracht gegeven om een drugspand te sluiten. Vorige week ging op gezag van Josan Meijer het slot op een restaurant aan de Vierakkerstraat in Huissen. De politie trof hier vorige maand een hennepkwekerij aan. De buren, bezig met een verbouwing, zijn door het bericht totaal verrast.

Zowel het restaurant als de bovenwoning zijn één maand gesloten. Onderzoek toonde aan dat beneden en boven 'niet los van elkaar' gebruikt werden. Dit was voor Meijer reden om ook het restaurant te sluiten.

Lingewaard heeft dit jaar al heel wat handhavingszaken achter de rug. Huissen is met 5 sluitingen en 4 waarschuwingen koploper. Bemmel 1 sluiting en 1 waarschuwing, Haalderen 1 waarschuwing, Gendt 2 sluitingen en 1 waarschuwing, Doornenburg 1 waarschuwing voor een XTC-lab.

Burgemeesters kunnen met de Wet Damocles panden sluiten. Josan Meijer wil met de bekendheid van het adres de rust in de omgeving terugbrengen, meldt een woordvoerder. "De sluiting heeft daarnaast tot doel om eventuele gevoelens van onveiligheid weg te nemen."

Omroep Brabant meldt echter dat vanuit de burgemeesters een groeiende kritiek is op de Wet Damocles. Uit een enquête blijkt volgens de omroep dat 40 procent van de 200 burgemeesters vindt dat sluiting van drugspanden niet leidt tot een afname van drugscriminaliteit. Zo'n sluiting zou criminelen nauwelijks raken.

Burgemeester Meijer blijft inwoners oproepen om de politie te bellen. "Meldingen van verdachte situaties zijn heel belangrijk. Om gevaarlijke situaties te voorkomen maar ook om de politie te helpen bij de opsporing van de criminelen die achter de illegale kwekerijen zitten." En dat zou resultaat opleveren. "Gelukkig komen er steeds vaker meldingen binnen bij de politie of bij Meld Misdaad Anoniem. Zo zorgen we er met elkaar dat Lingewaard veilig blijft."