Familie met landbouwwerktuigen. (foto: Regionaal Archief Nijmegen)
Familie met landbouwwerktuigen. (foto: Regionaal Archief Nijmegen) Foto: Uit Regionaal Archief Nijmegen

Lezing over de geschiedenis van het boerenbedrijf in de regio

BEMMEL - Stichting Lingewaard Natuurlijk nodigt u uit om deze lezing bij te wonen. René van Hoften en Wim Ebben zijn onze gastsprekers en vertellen in hun presentatie over de geschiedenis van het boerenbedrijf van 1850-1940. Aan de hand van een unieke fotocollectie laten zij ons een historische reis maken langs de boerderijen in de buurt.

Er worden verschillende typen boerderijen gepresenteerd. Daarnaast staan ze stil bij de introductie van de tractor. Hoe de agrarische samenleving in die tijd werkte wordt duidelijk aan de hand van voorbeelden. De akkerbouw, veeteelt, kersenpluk, warmoezerij, paardenfokkerij en varkensslachterij worden belicht. Ook laten zij ons zien wat de verschillen zijn tussen herenboeren en keuterboeren. En hoe moeilijk het voor de boeren was om de draad weer op te pakken, na dramatische overstromingen, veepest en andere dierziekten.

De vele oude boerderijen zijn verdwenen en hebben plaats gemaakt voor nieuwbouwwoningen en bedrijfsterreinen. In het boerenbedrijf zijn andere tijden aangebroken met vele veranderingen. Iedereen is welkom op donderdag 28 november in De Veldschuur aan Sportlaan 1M Bemmel. Aanvang 20.00 uur. Inloop vanaf 19.30 uur.

De kosten voor de lezing zijn 7,50 euro per persoon inclusief koffie of thee. Houders van de Vriendenkaart van 2019/2020 van Stichting Lingewaard Natuurlijk hebben gratis toegang. Vriendenkaarten kunt u kopen voor de lezing. Meer informatie staat op: info@lingewaardnatuurlijk.nl.