Boek 'Met het oog op De Kinkel'

BEMMEL - Na drie jaar is eindelijk het boek over De Kinkel gereed. Het boek wordt gelijktijdig met de kerstmarkt op zondag 8 december om 13.00 uur in De Kinkel gepresenteerd.

Het boek beschrijft de geschiedenis van De Kinkel vanaf de jaren 60 tot heden. Een belangrijke gebeurtenis was onder andere het behoud van het gebouw met alle activiteiten of sloop met verhuizing naar de Theaterkerk. In het boek vertellen veel inwoners van Bemmel over het verleden. Ontwikkelingen rond de peuterspeelzaal, de jeugdsoos in de barak en de Kleine Academie krijgen veel aandacht. En niet te vergeten de periode Tielemans met de plannen van een schouwzaal op de plek waar nu het verpleeghuis Liduina staat.

De actualiteit komt vooral terug als de huidige gebruikers van De Kinkel aan het woord zijn. Deze gesprekken zijn eerder gepubliceerd in Hét Gemeente Nieuws onder de rubriek Kinkelbestuur in gesprek met … Ze leveren een caleidoscoop van activiteiten op die in De Kinkel plaatsvinden.

Het boek wordt fullcolour uitgevoerd met harde kaft. Er staan naast de hoofdtekst tal van kaderteksten in van gesprekken met oudere Bemmelaren. Daarnaast in deel twee nog vijftig interviews met de huidige gebruikers van De Kinkel. In het namenregister komen 176 personen voor. Het voorwoord is geschreven door Frans Crijns, voormalig wethouder van Bemmel en Ed d’Hondt, oud-burgemeester van Nijmegen. Volgende week komt er meer informatie over het programma en de wijze van bestellen.