De aanvrager van een lening is naast een verbouwing verplicht de energielasten te verlagen. (foto: Sjaak Veldkamp) Foto: Sjaak

Op de oude dag lening voor duurzaamheid

BEMMEL – Huiseigenaren in Lingewaard kunnen op de oude dag een gemeentelijke lening krijgen om hun woning levensbestendig te maken, in combinatie met verduurzamen. De gemeente heeft een budget van 1 miljoen euro. Het is een initiatief van de provincie Gelderland.

Gemeente en de provincie Gelderland stoppen elk 500.000 euro in de Lingewaardse pot. De inzet van de nieuwe regeling blijft hetzelfde. Mensen die op hun oude dag langer zelfstandig thuis willen blijven wonen, kunnen een lening krijgen. Met de aanvulling de voorwaarde dat ze plannen hebben om hun eigen woning ook te verduurzamen.

De blijverslening is in Gelderland geen succes geworden. Sinds de invoering in 2017 heeft in Lingewaard er zelfs niemand gebruik van gemaakt. Oorzaken worden in het voorstel niet genoemd. Wethouder Aard Slob zegt desgevraagd te beseffen dat een 75-jarige huiseigenaar niet zo snel een lening aangaat om een woning te verbouwen. Hij hoopt dat de duurzaamheidsregeling wel een succes gaat worden. Het geld ligt op de schap.

Mensen die van de regeling gebruik willen maken kunnen een gunstige lening afsluiten van minimaal 2.500 tot maximaal 50.000 euro, met een looptijd van 10 tot 15 jaar. Kort gezegd. Aanpassing van een woning voor toekomstbestendig wonen, met minstens één energiemaatregel, legt Slob uit. Een douche en bijvoorbeeld gelijk asbest van het dak verwijderen. Zonnepanelen plaatsen kan ook.

De raad moet nog met het collegevoorstel akkoord gaan. Daarna start de wethouder een stevige campagne om de regeling onder de aandacht van de doelgroep te brengen. En mensen die straks moeite hebben met een aanvraag worden geholpen. "Het invullen van aanvraagformulieren is niet voor iedereen gesneden koek. Daarom bieden we inwoners de mogelijkheid om hen te helpen."