Foto: Herman Schimmel (vrij van rechten)

Een nieuw hemels perspectief?

De protestantse kerk in Huissen heeft een nog mooier interieur gekregen. In de overgang van hal naar kerkzaal is ruimte gemaakt om te kunnen omschakelen naar stilte en bezinning in de kerkzaal. Met nieuw meubilair om gedenken een plaats te geven.

Aan de ene zijwand is een vitrine geplaatst voor de historische Statenbijbel. Aan de andere zijwand hangt een donkerblauw glazen paneel. Met daarop het firmament en een naar boven gerichte, oplichtende nevel. Daar kun je stil zijn en een kaars aansteken. Op het glazen wandpaneel zijn afneembare kruisjes geplaatst. Daarop komen de namen van overleden gemeenteleden te staan. De kansel en lezenaar zijn vervangen door één nieuwe lezenaar en er is een nieuwe tafel in het midden van de kerkzaal. In al het nieuwe meubilair is het blauwe glas met de steeds weer terugkerende achtergrond verwerkt.

De totale ruimte gaat zo opnieuw ademen. Doet recht aan een ruimte waar je stil kunt zijn, kunt gedenken, ontmoeten en vieren. Spiritualiteit en kerk is meer dan zien en horen; het is ook proeven met al je zintuigen. Zo ontstaat er rust, word je stil, adem je en kun je zeggen ‘God, wat is dit mooi’. Benieuwd? Kom gerust eens binnen. Op vrijdagmiddag tussen 14 en 16 uur en op zondagmorgen is de kerk altijd open (Marja Huson-ter Avest, scriba).

Kerkdienst Protestantse Gemeente Huissen, zondag 8 december, 10 uur, 2e advent, ds. Theo de Zwart, Arnhem.