(foto: Sjaak Veldkamp)
(foto: Sjaak Veldkamp) Foto: sjaak veldkamp

Kruising met Zandsedwarsstraat veel te druk en al jaren onveilig

HUISSEN - De Karstraat in Huissen is voor de gemeente Lingewaard een pijndossier. Het is één van de belangrijkste verbindingswegen, altijd een druk verkeer en een aantal onveilige situaties. Voor de onveilige kruising met de Zandsedwarsstraat lijkt een oplossing te komen.

De Karstraat is een zorgenkind en staat regelmatig op de politieke agenda. De rotonde bij de Nijverheidstraat geeft voor fietsers al geruime tijd beroering, de twee beruchte scherpe bochten moeten er uit, de opgeknapte kruising bij Valom blijft onveilig en (te) veel doorgaand vrachtverkeer maakt het voor de Huissenaren er niet gezelliger op. De kruising met de Zandsedwarsstraat is ook al jaren in opspraak.

Een herstructurering moet de verkeersveiligheid en doorstroming van de Karstraat te verbeteren, zo verwacht de gemeente. Het kruispunt krijgt een nieuwe inrichting met onder andere verkeerslichten en middengeleiders. Het zebrapad wordt opgeschoven. Om de afstand tot de flauwe bocht te vergroten en het zicht op de oversteekplaats te verbeteren, zo is het argument van de gemeente.

De Zandsedwarsstraat wordt iets verlegd. Het leverde in het voorjaar twee bezwaren op. De planning heeft mogelijk parten gespeeld. “Tot op heden hebben de grondeigenaren en de gemeente Lingewaard geen overeenstemming bereikt over de aan te kopen grond. Grondeigenaren hebben ook nog geen taxatierapport mogen ontvangen.” Het tweede bezwaar was gelijksoortig. “Zoals mondeling reeds is toegezegd zal ik voor mijn deel met alle liefde meewerken aan het mogelijk maken van jullie plannen, mits ook mijn belang van de rest van de kavel in ogenschouw genomen wordt en er afspraken vastliggen.” Als gevolg van het verleggen van een deel van de Zandsedwarsstraat worden er enkele bomen gekapt.

Naar verwacht kan de gemeenteraad in december het gewijzigde bestemmingsplan vaststellen. Wanneer de procedure volgens planning verloopt, kan in het voorjaar de herstructurering starten.