Stempelzegel.
Stempelzegel. Foto: HKH

Twee nieuwe aanwinsten Hof van Hessen

HUISSEN - Op zondag 31 oktober wordt de collectie van Stadsmuseum Hof van Hessen verrijkt met twee bijzondere bruiklenen. Deze zullen namens de gemeente Lingewaard worden aangeboden door wethouder Theo Janssen.

Het eerste betreft het stempel voor het stadszegel uit 1680. Dat stempel werd vermoedelijk in opdracht van het stadsbestuur van Huissen vervaardigd, omdat het oude stempel (uit 1349) versleten was. Net bij als het oudere werd de Kleefse zwaan op het stempel gezet, maar in precies de omgekeerde richting van de oudere versie.
Verder gaat het om het draagteken van de eerste Huissense veldwachter. Dat dateert uit 1811. In die tijd hoorde Huissen bij het Franse keizerrijk van Napoleon. Het draagteken heeft dan ook het Franstalige opschrift ‘Garde Champêtre’.

Beide voorwerpen waren eigendom van de gemeente Huissen en zijn altijd bewaard in het gemeentearchief. Daardoor berusten ze nu al enige tijd in het Regionaal Archief Nijmegen. In een museum zijn ze echter meer zichtbaar en beter op hun plaats.
Het bestuur van de Historische Kring Huessen zal de oude voorwerpen op 31 oktober om 14.00 uur in een historische sfeer en omgeving in ontvangst nemen.