De onveilige bocht bij De Gulle Goedzak. Vrachtwagen zijn hier een groot probleem. Foto: Sjaak Veldkamp

Verflauwing scherpe bochten Karstraat staan politiek op scherp

HUISSEN – Het college zet de discussie over de verflauwing van twee scherpe bochten in de Karstraat op scherp. In juli heeft een nipte raadsmeerderheid de plannen in de prullenbak gekiept. De investering blijft in de begroting op een onduidelijke 5,7 miljoen euro staan. Verder uitstel kan de provinciale subsidie serieus in gevaar brengen. Verkeerswethouder Johan Sluiter mag donderdag tijdens de begrotingsbehandeling weer vol aan de bak tegenover een zeer kritische gemeenteraad.

Lingewaard en de begroting zijn niet van elastiek. Meer inwoners en woonwijken betekent aandacht hebben voor het wegenstelsel. Meer wegen en aanpassingen betekent wat betreft het beschikbare budget prioriteiten stellen. Volgens de raad is de rek er uit. De twee bochten in Huissen slurpen te veel op ten kosten van andere dringende plannen.

Fractievoorzitter Léon Dekkers van D66 kreeg eerder dit jaar een meerderheid achter zich. Die pleite om de veiligheid en doorstroming op de Karstraat te verbeteren zonder kostbare onteigening van woningen en De Gulle Goedzak. Te duur en met de verflauwing zou het alleen maar inhouden dat er harder gereden kan worden.

Wethouder Sluiter ziet in deze geen oplossing en raadt de gemeenteraad de suggestie af. Aanpassing buiten het huidige wegennet, inclusief sloop van panden, zou nog steeds noodzakelijk zijn. Er moet meer ruimte komen. Omdat twee tegemoetkomende vrachtwagens de bocht niet tegelijk kunnen maken, blijft Sluiter in het collegevoorstel volhouden.

Blijft de raad dwarsliggen dan gaat de Karstraat een toekomst in als zorgenkind. In de provinciale subsidiebeschikking is opgenomen dat het project voltooid moet zijn per 1 juli 2022. Door de oppositionele raadshouding is dit niet meer mogelijk. In gesprek met de provincie heeft Lingewaard uitstel gekregen tot begin volgend jaar om duidelijkheid te geven, zo waarschuwt Sluiter. Hij stelt de raad tijdens de begrotingsbehandeling eigenlijk voor een voldongen feit. “Het risico bestaat dat indien er in 2022 geen duidelijkheid komt over het vervolg van het project Bochten Karstraat de provincie de subsidie voor de bochten geheel of gedeeltelijk terugtrekt.” Naar verluidt loopt Lingewaard ook kans op schadeclaims van huiseigenaren die een handtekening hebben gezet.

De verkiezingskoorts stijgt. Ook de overige knelpunten in Lingewaard vragen aandacht. Het belooft een boeiend item te worden.