Jonge mantelzorger Guusje van Bolderen neemt haar presentje in ontvangst.
Jonge mantelzorger Guusje van Bolderen neemt haar presentje in ontvangst. Foto: Runak Sharaf

Waardering jonge mantelzorgers positief ontvangen door jongeren

LINGEWAARD - Op 9 juni heeft Stichting Welzijn Lingewaard in samenwerking met de gemeente een blijk van waardering overhandigd aan jonge mantelzorgers binnen de gemeente.  “Het is leuk dat er aan ons gedacht wordt”, was de reactie. “Andere jongeren kunnen ontspannen wanneer ze thuis komen. Wanneer ik thuis kom moet ik vaak gelijk helpen met koken of het huishouden. Dit vind ik normaal en niet erg om te doen, alleen soms is het wel vervelend, bijvoorbeeld wanneer je zelf moe bent”, vertelde één van hen.

Er speelt een duidelijke behoefte om elkaar te ontmoeten en om met vertrouwen met iemand te kunnen praten. “Ik had in het begin niet door wat het eigenlijk allemaal met me deed, maar door er met iemand over te praten snap ik mijn gevoel beter en kan ik er beter mee omgaan.”

Iemand anders vertelde: ‘’Niemand op school heeft mij ooit bewust gemaakt van dat ik een jonge mantelzorger ben. Ik zie mezelf niet als jonge mantelzorger, omdat ik ben opgegroeid met de situatie. Daarnaast vind ik de term te beladen en ja, ik schaam mezelf ook wel voor de term.”

Wethouder Slob: “Het is ontzettend belangrijk dat we aandacht hebben voor jonge mantelzorgers. Met dit kleine gebaar bedanken we ze voor de belangrijke en bijzondere rol die zij vervullen in de Lingewaardse samenleving. Ik moedig alle jonge mantelzorgers ook aan om eens met Beau te gaan praten.”

Ben jij jonger dan 24 jaar en zorg je voor iemand uit je omgeving? SWL gaat graag met jou in gesprek. Mail naar Beau via mantelzorg@swlingewaard.nl of bel/app 06 51156120.