Naar verwacht rijden er straks zo'n 80.000 auto's per dag langs Ressen. (foto: Sjaak Veldkamp) Foto: sjaak veldkamp

Oplossing in verschiet voor ernstige geluidshinder

RESSEN – De monumentale boerderij aan de Hoeksehofstraat in Ressen ligt amper 20 meter vanaf het asfalt waar auto's het voor het zeggen hebben. Gelegen in de hoek van de A325, Rijksweg 15 en de Ressensestraat met uitzicht op het klaverblad bij Ressen. De provincie en de gemeente Nijmegen verwachten door hun plannen dat er zo'n tachtigduizend auto's per dag langs Ressen rijden. Het college van Lingewaard schaart het onder de noemer van 'ernstige geluidshinder'.

Verschillende overheden zijn het er al jaren over eens dat hier sprake is van duidelijke geluidsoverlast. Maar iedere wegbeheerder kijkt naar zijn eigen weg en niet naar het geheel dat voor overlast zorg, zo weet het college. Er lijkt nu een oplossing. De eigenaar Chris Meijs heeft een aanbod geaccepteerd van de provincie.

Vorig najaar had Meijs een aantal oplossingen aangedragen. Zoals aankoop van het pand, een nieuwe woning bouwen aan de voorzijde van het perceel of geluidswerende maatregelen aan en om de boerderij. De gemeente en provincie zouden moeten bijdragen. Het liep op niets uit. Het enige dat wethouder Johan Sluiter kon en wilde toezeggen was dat Lingewaard zich zou inspannen om nogmaals met de provincie te overleggen.

Het slot lijkt wel op een kerstverhaal met een happy end. Er is met de provincie veel overleg geweest. Vanwege de bijzonder ligging van de woning, in de oksel van de A325/A15, is besloten éénmalig 'bovenwettelijke' geluidwerende aanpassing te nemen. Er is al bouwkundig onderzoek gedaan en de rapportage daarvan is met de eigenaar besproken.

Het college heeft daarom besloten ook de knip te trekken nu subsidiëring door de provincie alsnog mogelijkheid is. "Mogelijk kan door een stapeling subsidie (het pand is een gemeentelijk monument) ook vanuit de gemeente een bijdrage worden geleverd." De bewoner moet dan wel zelf een plan opstellen en een aanvraag indienen.