Geloof

Geloof

Waarom kan, durf ik in verkiezingstijd een politicus niet op zijn blauwe ogen geloven. Mark Rutte kreeg bij Jinek aan tafel de pin op zijn neus. Net voor de verkiezingen komt de VVD met de belofte om 2 miljard te investeren in verpleegtehuizen. Verkiezingsretoriek? Nee, zo beweert Rutte glashard. Ammehoela. Wie gelooft hem nog behalve de slaafse rechterhoek? Waarom geloof ik paus Franciscus eerder op zijn woord dan Trump, Rutte, Klaver, Roemer, Sluiter of Witjes, om er zomaar een paar te noemen. Franciscus wil een eenvoudige herder zijn die ook populistische uitspraken doet. De paus wil ook aantrekkelijk overkomen voor het volk dat zich wil afzetten tegen de elite. Zo las Ik een citaat van de tegendraadse Franciscus over het gezin: "Sommigen denken dat we ons als konijnen zouden moeten gedragen om goede christenen te zijn. Welnee." Ik geloof zonder twijfel dat hij het echt meent. Als bewijs zou ik als niet-kerkelijke opa spoorslags naar het Godshuis willen rennen om het beeld van de maagd Maria te kussen. Waarom twijfel ik dan wel aan politici.

Tijdens het persuurtje met het college ging het er dit keer intiem aan toe. Ik was alleen. De Gelderlander geloofde het wel. We keuvelen wat. Over afrondingen die wethouders in hun laatste regeringsjaar als prioriteiten hebben. Begroting op orde, sportaccommodaties, duurzaamheid, ouderen en laaggeletterden, werd genoemd. En het heeft niks met de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 te maken. Ik dwong mezelf uit fatsoen geen twijfelende blik te trekken. In het vierde kwartaal 2016 hebben de wethouders alweer geen bestuurskosten gedeclareerd. Het college maakt telkens de kwartaalcijfers openbaar om hun transparantie aan te tonen. Wat een geneuzel riep ik. Nee, zegt de burgemeester, na het bonnetjesmonster Harry de Vries ligt Lingewaard onder een vergrootglas. Ze is trots op haar wethouders die bijna niks declareren. Zelfs voor de roze boerenkiel die de wethouders vorig jaar voor hun carnavalsbezoeken hebben gekocht, zegt de burgemeester. Wat een ongelooflijk geneuzel.
Sjaak