Lingewaard ziet een groei van burgerinitiatieven in strijd tegen zwerfafval. Jan Meeuwsen van de zwerfafvalbrigade Gendt heeft vorige maand een maandelijkse opruimactie gelanceerd voor schoolkinderen en volwassenen. (foto: Sjaak Veldkamp)

Samen met buurgemeente Overbetuwe aanpak zwerfafval

LINGEWAARD โ€“ De gemeente Lingewaard gaat samenwerken met Overbetuwe voor aanpak van het zwerfafvalprobleem. De kosten van 40.000 euro voor een projectleider kunnen hierdoor worden gedeeld. Ook de kennis en ervaring komen bij elkaar. Dit jaar heeft Lingewaard een budget van ruim 90.000 euro.

Er is een gezamenlijk zwerfafvalprogramma dat gefinancierd wordt door de Rijksoverheid en de verpakkingsindustrie. De landelijke organisatie ligt in handen van NederlandSchoon, een onafhankelijke stichting die richting geeft aan de aanpak van het zwerfafvalbeleid. De samenwerking laat zich vooral zien door verschillende projecten regio breed te trekken. Met name op het gebied van scholen en inwonersinitiatieven.

Lingewaard kiest voor dit jaar voor een programma waarin succesvolle projecten van vorig jaar zijn meegenomen. Daarnaast staan nieuwe initiatieven op de rol.

Voor het zesde jaar op rij kunnen verenigingen, onder de noemer van Strandjutters, tegen een vergoeding de uiterwaarden langs de Waal, Rijn en Linge opruimen. IVN doet onderzoek naar het type afval wat gevonden is. Zo kunnen de vervuilers erop aangesproken worden. Voor de rivierjutters is een budget van 9.000 euro.

Zwerfafvalbrigade

Dit jaar wordt er weer veel aandacht geschonken aan de scholen. Kinderburgemeester Tess Elbers had hier op aangedrongen. Op verschillende scholen hadden vorig jaar leerlingen zelf opruimacties georganiseerd. Dit jaar staat ook De Tichelaar in Gendt in de startblokken

De gemeente ziet steeds meer dat op scholen en bij inwoners initiatieven ontstaan om in hun omgeving zwerfafval op te ruimen. Dat verdient een blijvende aanmoediging van de gemeente. โ€œ Wij willen actieve, betrokken inwoners met elkaar in contact brengen door bijeenkomsten te organiseren. En door verschillende initiatieven op elkaar af te stemmen.โ€

Er zijn al zwerfafvalbrigades actief in Huissen, Haalderen, Bemmel, Angeren en Gendt.