Klokkentoren. (foto: Marcel Smit)

Kleine Kerkje aan de dijk open, woensdag tussen de middag

ANGEREN - Hoe doe je dat, kerk-zijn nu het Corona virus onze samenleving in zijn greep houdt? Dat vroegen we ons af in de protestantse gemeente van Angeren.

Het is goed geen diensten te houden. De regels te respecteren. Toch ook vreemd: samenkomen en samen behoren tot het hart van het gemeente-zijn. Juist in deze tijden gaat het om wat echt belangrijk is. Wat draagt ons werkelijk als uiterlijke zekerheden wegvallen? Ruimte maken voor innerlijke wijsheid en waarheid, voor meditatie en gebed is wezenlijk.

Met volledige inachtneming van de voorschriften willen we op woensdagen van 11.45 - 13.00 uur de kerk open stellen. U kunt er dan gewoon even zijn. Er liggen een aantal gebeden en teksten, die u in kunt zien. Misschien komt u even zitten, wat rondlopen. De predikante zal aanwezig zijn. Er muziek klinken. Gevraagd werd om enkele Taizé-liederen te spelen. U kunt een kaarsje branden. Er ligt een boek waarin u iets kunt schrijven van wat u bezig houdt. U kunt zelf ook een tekst neerleggen die u aanspreekt. Wees creatief.

Welkom om in de kerk te zijn op die tijd. We verzoeken u bij binnenkomst de handen te wassen en ruime afstand te houden. Of je er nu bent of niet: weet dat we van 11.45 – 13.00 uur bidden en mediteren voor innerlijke kracht. We sluiten ons aan op de krachtbron die onveranderlijk liefdevol is. Ook als tijden veranderen en onzeker zijn. Daarnaast worden er op woensdagavond van 19.00 – 19.15 uur de klokken van geluid van zowel de protestantse als de rooms-katholieke kerk. We luiden oecumenisch. Om en om. We houden contact.

Els de Clercq, predikant