Wat de toekomst brengen moge...

HUISSEN - Ik zie mensen in Urk en Veenendaal de straat op gaan en eerbiedig en vertrouwend samen zingen 'Wat de toekomst brengen moge'. Een paar dagen eerder zingen door heel de provincie nuchtere Groningers met gebroken stem ' 't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht' van Ede Staal.

Beide keren zing ik mee en beide keren breekt mijn stem. Urk, Veenendaal en Ede Staal: onder en met heel verschillende woorden zingen mensen hetzelfde levenslied. Dat wij op deze aarde mogen blijven leven, door alles heen.

Als Paasgroet daarom een lied, om te blijven zingen van en geloven in het leven. Cootje van Doesburgh, tekstdichter, maakte bij bekende kerkelijke melodieën nieuwe teksten:

Wat er later ooit zal komen
ik ben veilig aan jouw hand
‘k Voel de levenszin weer stromen
door de hechte, vaste band
Lijkt het leven niet te dragen
delen maakt het minder zwaar
’t antwoord op mijn diepste vragen,
wij zijn altijd bij elkaar.

Mochten ooit de twijfels winnen
lijkt de toekomst kil en zwart
durf dan weer opnieuw beginnen
deel de wolken in je hart.
Niemand hoeft alleen te leven
Eén staat altijd voor je klaar
om weer alle moed te geven
Wij zijn altijd bij elkaar.

In de Stille Week zijn de vieringen van Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en Pasen via de kerkomroep te beluisteren.

Protestantse Gemeente Huissen, Matthijs Glastra.