Nieuws Schippersvereniging Sterreschans

DOORNENBURG - Lingewaard Doet is een programma om inwonersinitiatieven in de gemeente Lingewaard te stimuleren. "Steun Schippersvereniging Sterreschans. Rond 11 september valt bij ieder huisadres in Doornenburg en Huissen een cheque op de deurmat van tien euro. Met deze cheque kunt u onze vereniging ondersteunen."

Schippersvereniging Sterreschans is een vereniging voor schippers, oud schippers, afstammelingen en anderen met belangstelling voor de scheepvaart uit de gemeente Lingewaard en omstreken. Zij streeft naar het behoud van de cultuurhistorische waarde en het promoten van het beroep binnenvaartschipper.

Sterreschans wil een scheepsmast plaatsen aan de Sterreschans. Met het plaatsen van de mast willen we verbondenheid van de dorpen in de gemeente Lingewaard, en Doornenburg in het bijzonder, met de binnenvaart blijvend in herinnering brengen. Met name Doornenburg, kent een rijke binnenvaarthistorie. Menig schippersfamilie, ook families die tegenwoordig hun thuishaven elders hebben, stamt oorspronkelijk uit Doornenburg of omgeving. Om dit te realiseren zijn de leden bereid om zelf materialen en arbeid in te brengen. We beschikken echter niet over alle materialen. We beschikken ook niet over voldoende financiƫle middelen om dit initiatief volledig zelfstandig uit te voeren.

Het plaatsen van een scheepsmast bij de rivier, is een traditie en vaak een teken van de aanwezigheid van een schippersvereniging. Zo staan er bijvoorbeeld masten in Tolkamer en Millingen aan de Rijn, maar ook langs rivieren diverse Duitse en Belgische plaatsen.
U kunt uw Lingewaard Doet cheque voor de schippersvereniging afgeven in het Ontmoetingscentrum, de supermarkt Spar en bij bakkerij Van Kol in Doornenburg of bij de voorzitter Jaap Stienstra Bavoplein 19 6687 AG Angeren; 026 3251542 of 06 17592276.

Kijkt u ook op www.schippersverenigingsterreschans.nl, u kunt ons ook bereiken via info@schippersverenigingsterreschans.nl.