Ook jonge mensen zijn vaak mantelzorgers. (foto: Unsplash)

Steunpunt Mantelzorg is er juist ook voor jongeren

LINGEWAARD - In Nederland is liefst één op de vijf kinderen jonge mantelzorgverlener. In de week van 5 - 11 oktober geeft het Steunpunt Mantelzorg van SWL daarom speciale aandacht aan deze groep mensen.

Het zijn kinderen en jongeren onder de 25, die opgroeien met de zorg van een naast familielid (zoals vader of moeder) met een chronische ziekte of beperking, een psychische ziekte of ernstige verslaving of bijvoorbeeld een opa of oma die intensieve zorg nodig heeft en in de omgeving van het gezin woont. Deze zorg is intensief, vaak zwaar en lastig te combineren met school, vrienden en hobby's. Sinds de uitbraak van corona is de zorg nog zwaarder geworden. Maar uiteraard geeft het ook een gevoel van voldoening, trots en liefde.

Hulp vragen

De meeste jonge mantelzorgverleners vinden hulp vragen lastig. Terwijl het juist goed is om erover te praten en hulp te zoeken, wanneer de zorg je te veel wordt. In de gemeente Lingewaard kun je óók als jonge mantelzorgverlener bij (hulp)vragen contact opnemen met het Steunpunt Mantelzorg. Ben of ken je iemand tussen de 8 en 24 jaar en zorg je voor een naaste, app of mail dan je gegevens naar mantelzorgconsulent Monique Ritzen: 06 22933258/ m.ritzen@swlingewaard.nl. In de week van 10 november stuurt het Steunpunt een presentje aan alle aangemelde jonge mantelzorgers. Bovendien kunnen mantelzorgers tot en met 31 oktober in aanmerking komen voor het Mantelzorgcompliment. De gemeente stelt voor mantelzorgers tot 18 jaar een bioscoopbon ter waarde van 25 euro cadeau.