Cursus hoogstamfruit in Lingewaard. (foto: SLG)
Cursus hoogstamfruit in Lingewaard. (foto: SLG) Foto: SLG

Vrijwilligers gezocht voor het behoud van hoogstamboomgaarden Ressen

RESSEN - Hoogstamboomgaarden horen bij Ressen. In deze boomgaarden vind je nog oude fruitrassen. Die fruitrassen zijn goed voor de natuur, maar ook voor dieren en planten. Het is belangrijk om deze boomgaarden te behouden, dat kan door ze goed te snoeien.

Vereniging Dorpsbelangen Ressen en Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) organiseren een meerdaagse cursus voor vrijwilligers. Na de cursus gaan de vrijwilligers aan de slag in de boomgaarden in Ressen. Er is nog ruimte voor zes deelnemers. De cursus start op 21 oktober met een theorieavond in het gemeenschapshuis De Kosterij.

Cursus Hoogstamfruit
Door goed te snoeien behouden we hoogstambomen. De vrijwilligers leren tijdens de cursus hoe dat werkt. Zo leren ze over het snoeien van de fruitbomen in de zomer en winter, het herstellen van oude hoogstamboomgaarden, bijvriendelijk boomgaardbeheer en de aanplant van jonge fruitbomen. Een adviseur van SLG geeft de opleiding. Deze bestaat uit vijf theorieavonden en vier praktijkochtenden. Deze dagen zijn verdeeld over de seizoenen. Na de opleiding gaat de Hoogstambrigade zelfstandig aan de slag in boomgaarden in Ressen.

Aanmelden
Er hebben zich al zeven vrijwilligers aangemeld. Er is nog ruimte voor zes nieuwe vrijwilligers. "Heeft u belangstelling voor de cursus hoogstamfruit? Dan kunt u zich voor 14 oktober aanmelden via www.landschapsbeheergelderland.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Edwin Schouten van de Vereniging Dorpsbelangen Ressen via vdressen@gmail.com. De cursus hoogstamfruit vindt plaats dankzij financiering door gemeente Lingewaard en provincie Gelderland."