Voorzitter Martien van Hemmen overhandigt het boek Vleugellam aan de ambassadeur Nelly Kalfs.

Burgemeester Nelly Kalfs ambassadeur van het Exoduscomité

LINGEWAARD - Onlangs maakten bestuur van het Exoduscomité en burgemeester Nelly Kalfs nader kennis met elkaar. Begin dit jaar kon zoals wellicht bekend geen normale nieuwjaarsreceptie plaatsvinden. De burgemeester stelde daarop maatschappelijke organisaties in de gemeente in de gelegenheid persoonlijk in gesprek te treden en gedachten uit te wisselen.

Eerder, op 2 oktober 2020 was de burgemeester - bijna direct na haar benoeming - al persoonlijk aanwezig bij de herdenking bij het Massagraf WO II in Huissen. Met inachtneming van de voorzorgmaatregelen werd een bloemstuk geplaatst. Op dat moment werd deze blijk van respect door velen gezien als sterke betrokkenheid bij het thema van de burgers in oorlogstijd.

Het was bij de persoonlijke kennismaking een laagdrempelige, warme ontmoeting waarbij over en weer ervaringen en ideeën werden uitgewisseld. Aandacht voor hetgeen in de oorlog in onze gemeente is geschied en de daaraan gekoppelde waardering voor het begrip vrijheid vormen een bindende factor. Mevrouw Kalfs spreekt de wijze waarop het Exoduscomité een hedendaagse invulling geeft aan herdenken en beleven aan.

Wellicht leidt het er eens toe, dat de jaarlijkse Exodustocht op de laatste zaterdag in juni ook onderdeel wordt van die beleving. In ieder geval zal de burgemeester aanwezig zijn bij de ceremonie bij het Massagraf. Nadere informatie over de wandeltocht volgt trouwens via Hét Gemeente Nieuws. Dat geldt ook voor de beschikbaarheid van het boek 'Vleugellam' van Michel Bongers.

Ter plekke kreeg mevrouw Kalfs een exemplaar overhandigd. Inmiddels heeft zij kennis genomen van deze rijk gedocumenteerde roman. Resultaat is, dat zij het ieder kan aanraden. "Binnenkort zullen wij - met moederdag en vaderdag in het vooruitzicht - het boek weer graag onder de aandacht brengen." Voor het Exodusduscomité is het een eer, dat de burgemeester zich tevens beschikbaar heeft gesteld als ambassadeur van het comité. "Wij zien uit naar een prettige samenwerking." Voor actuele info: www.exodushuissen.nl.